Listen
9 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Jeronimo Voss: Projektoren(Max Pechstein Museum, 2015) Thomas, ThielSince several years Jeronimo Voss has been interested in the history, social relevance and narrative qualities of apparatuses for projecting. The media used for showing and staging have subsequently been just as important to him as the objects shown. Light, transparency, mirroring, reflections and multiple layerings of the levels contained in images play a central role in his work. He uses restored glass slides from magic lanterns, 35mm slide and overhead projectors as well as digitally altered images to create contemporary film installations and collages of material. By means of montages, the artist links historical worldviews, political theories and observations on urban development.02 - MonographiePublikation Artists’ Studios in Berlin. Interview with Florian Schmidt(Spector Books, 2015) Voss, Jeronimo; Sehrt, Jessica; Tattara, Martino; Aureli, Pier Vittorio; Stiehl, Martin; Florian, Schmidt; Hirsch, Nikolaus; Peleg, Hila; Kuehn, Wilfried; Fezer, Jesko; Hiller, ChristianHow can the housing question (Wohnungsfrage) be appropriately reformulated in an age in which the work / life distinction is becoming increasingly blurred? The Realism Working Group and the architecture firm Dogma – in consultation with Florian Schmidt, Studio Commissioner of the Kulturwerk bbk berlin – are developing new living and working spaces for artists that challenge traditional designs and their underlying economic frameworks.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Phantasmagorical Horizon(Revolver Publishing, 2014) Voss, JeronimoThe artist book "Phantasmagorical Horizon" by Jeronimo Voss translates his exhibition of the same title at MMK Zollamt, Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main on to transparent paper pages. Phantasmagoria originated as a Magic Lantern show, between spectacle and scientific education, after the French Revolution in Paris. Institutional media history often relates to it as the Prehistory of Cinema. ?Phantasmagorical Horizon? develops a different story. In it, Voss' full-dome projection ?Eternity through the Stars?, first shown at dOCUMENTA (13) in Kassel, or the slide show ?In Dependent Gravity? appear as translucent montages of texts and images. Furthermore, authors Astrid Mania, Christiane Ketteler and Chris Tedjasukmana took the exhibition as a starting point for their book contributions on Phantasmagoria.03 - SammelbandPublikation Production, Reproduction, Co-operation: The Villa from “Negative Utopia” to Communal House(Spector Books, 2015) Voss, Jeronimo; Sehrt, Jessica; Tattara, Martino; Aureli, Pier Vittorio; Stiehl, Martin; Hirsch, Nikolaus; Hiller, Christian; Peleg, Hila; Wilfried, Kuehn; Fezer, JeskoHow can the housing question (Wohnungsfrage) be appropriately reformulated in an age in which the work / life distinction is becoming increasingly blurred? The Realism Working Group and the architecture firm Dogma – in consultation with Florian Schmidt, Studio Commissioner of the Kulturwerk bbk berlin – are developing new living and working spaces for artists that challenge traditional designs and their underlying economic frameworks.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Intro - Organizing Realism(Starship, 2008) Voss, Jeronimo; Kirchner, Martin; Umsonst, Siw01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Dogma + Realism Working Group: Communal Villa. Production and Reproduction in Artists’ Housing(Spector Books, 2015) Burghardt, Robert; Voss, Jeronimo; Jessica, Sehrt; Martin, Stiehl; Tattara, Martino; Schmidt, Florian; Aureli, Pier VittorioWie kann die Wohnungsfrage in einer Zeit, in der sich die Differenz zwischen Leben und Arbeit immer mehr auflöst, neu formuliert werden? Die Realism Working Group und das Architekturbüro Dogma, beraten von Florian Schmidt, Atelierbeauftragter des Kulturwerks bbk berlin, entwerfen neue Wohn- und Arbeitsräume für Künstler*innen, die traditionelle Raumkonzepte und deren ökonomische Strukturen in Frage stellen.02 - MonographiePublikation Waldspüren in Zeiten der Klimaerhitzung(11.09.2021) Volkart Schmidt, Yvonne; Smite, RasaWas kann Kunst leisten, was Wissenschaft nicht leistet – und umgekehrt? Inter/Nationale Referent*innen aus den Disziplinen Kunst, Film, Kunstwissenschaft, Philosophie und Wissensgeschichte diskutieren miteinander ihre Forschungsansätze und Werke. Basis des transdisziplinaren Dialogs ist die aktuelle Gruppenausstellung «It is not the End of the World» an der Fundaziun Nairs, die sich mit den vielfältigen Fragestellungen und Bildwelten des Anthropozäns befasst. Ausgehend vom Ort Nairs, der wiederholt als Kraftort wahrgenommen wird, diskutieren lokale, nationale, und internationale Referent*innen aus den Disziplinen Kunst, Film, Kunstwissenschaft, Philosophie und Wissensgeschichte miteinander ihre Forschungsansätze und Werke. Was kann Kunst leisten, was Wissenschaft nicht leistet – und umgekehrt. Was kann Nairs dazu beitragen, was leistet der Nukleus dieses Begegnungs- und Rückzugsortes selbst innerhalb der Diskurse so dicht an der Natur gelegen. Teilnehmende sind u.a. Yvonne Volkart (HGK Basel FHNW), Rasa Smite (MIT Boston), Peter Schneemann und Toni Hildebrandt (Universität Bern), Wolfgang Hagen (ETHZ) .06 - PräsentationPublikation Archive des Ephemeren. Denken, Praktizieren, Vernetzen, Weiter machen(Eigenverlag, 09/2019) Lurk, Tabea; Jaques, Olivia; Grau, Pascale; von Büren, Margarit; Wolf, Julia; Maly, ValerianUnterstützt vom Bundesamt für Kultur, der Burgergemeinde, der Stadt und dem Kanton Bern, der Stiftung Corymbo, der H.E.M. Stiftung und der Scherbarth Stiftung, erhielt die Arbeitsgruppe Performative Archive (AG) des PANCH – Performance Art Network Schweiz im Herbst 2017 die Gelegenheit, im Zeitraum von ca. eineinhalb Jahren eine breite(re) gesellschaftliche Debatte zur Archivierung und Überlieferung der Performancekunst zu lancieren. Auf der Basis von fünf Denkpools (DP) wurden thematische Schwerpunkte mit Künstler*innen, Expert*innen aus unterschiedlichen kulturellen Bereichen sowie der interessierten Öffentlichkeit vertieft diskutiert. Wichtig war und ist der AG, die künstlerische Sicht auf das Archiv auf Augenhöhe mit theoretischen Ansätzen zu diskutieren und somit das Archiv von unten nach oben neu zu denken.02 - MonographiePublikation Club Univers(Sternberg Press, 2016) Martinez, ChusThis book is the result of ongoing research into historical and current artistic practices that explore new paradigms of experience. It is the first volume in a series of books that focuses on what is happening both inside and outside of the art institute.02 - Monographie