Wyssenbach, Thomas
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Nonverbal behavior of interviewers influences the competence ratings of observers in recruitment interviews: a study investigating social influence using 360‑degree videos with virtual reality and 2D screen displays
2022, Wyssenbach, Thomas, Zeballos, Melina, Loosli, Stefan, Schwaninger, Adrian
This study examined whether an interviewer’s nonverbal behavior influences observers’ competence ratings in a recruitment interview using 360-degree videos experienced with immersive virtual reality (VR-cardboard) and 2D screen displays. Participants (n = 110) observed a recruitment interview and assessed three competences of the applicant (behavior in a team, customer care, and sales skill). We used a 2 × 2 design with the nonverbal behavior (positive vs. negative) of the interviewer and display type (VR-cardboard vs. 2D screen display) as between-subjects factors. After observing interview sequences and providing competence ratings, participants also rated different aspects of immersion using the augmented reality immersion questionnaire (ARI; Georgiou and Kyza in Int J Hum Comput Stud 98: 24–37, 2017) and their overall satisfaction with the experience. For two of the three competences (customer care and behavior in a team), we found that observers gave higher competence ratings when the interviewer’s nonverbal behavior was positive compared to when it was negative. This social influence effect was similar for 360-degree videos experienced with immersive VR and 2D screen displays. VR resulted in higher immersion than 2D screen displays regarding the dimensions of flow and presence. Our results suggest that the ARI questionnaire can be used to reliably assess 360-degree videos experienced with immersive VR and 2D screen displays.
Validation of Driving Simulation in a Virtual Reality Setting: The Effects of Age, Sex and Simulation Technology on Driving Behavior
2020-04-03, Christ, Oliver, Kaufmann, Kaspar, Wehrli, Simon, Mistretta, Emanuel, Arisona, Stefan, Wyssenbach, Thomas, Schubiger, Simon, Tareq, Ahram, Taiar, Redha, Gremeaux-Bader, Vincent, Aminian, Kamiar
Rapid progress in virtual reality technology empowers immersive and naturalistic driving simulations also for low budget. The technology enables researcher with the means to test different variables in road traffic riskless and reproducible. In real traffic scenarios, differences in driving behavior and safety related-perception can be observed. The object of our study was to develop a low-budget driving simulation environment and to enable a riskless testing of future traffic scenarios.
Soziotechnische Optimierung von Luftsicherheitskontrollen
2016-07, Wyssenbach, Thomas, Schwaninger, Adrian
Luftsicherheitskontrollstellen (ASCs) sind komplexe soziotechnische Systeme, bei welchen Mensch und Technik in ständiger Interaktion sicherstellen, dass keine gefährlichen Objekte an Board gelangen. Eine von einem Forschungspartner durchgeführte Studie deutete bei Sicherheitsmitarbeitenden auf Handlungsbedarf bei den Aufgabenmerkmalen "Aufgabenvielfalt" und "Autonomie" (Hackman & Oldham, 1976). Diese Arbeit evaluiert vier motivationstheoretisch optimierte ASC-Szenarien anhand eines auf Empirie basierten ereignisorientierten Simulationsmodells (DES). Erst wurde analysiert, welche Prozesse und Faktoren zu berücksichtigen sind, um Effizienz-Kenndaten valide abzubilden. An einer realen ASC wurden qualitative und quantitative Erhebungen durchgeführt. Mit statistisch explorierten Daten konnten Modelle erstellt werden, welche die Effizienz-Kenndaten in der DES valide abbildeten. Das mit risikobasierter Kontrolle (z.B. durch Verhaltensanalysen) ergänzte Simulationsmodell zeigte die Auswirkungen auf die Effizienz auf. Zwei evaluierte Szenarien sind in Bezug auf die Effizienz dem Status-Quo ähnlich und lassen auf ein höheres Motivationspotenzial schliessen. Implikationen werden diskutiert.