Kaufmann, Kaspar

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Kaufmann
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Kaufmann, Kaspar

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Exploring the role of learning activity when learning with video and virtual reality: a mixed methods study with airport security officers

2021-01-18, Kaufmann, Kaspar, Schwaninger, Adrian, Wyssenbach, Thomas, Institute Humans in Complex Systems, School of Applied Psychology

The present study explored how media (video vs. virtual reality) and learning activity (passive vs. interactive) affect airport security screeners’ learning experiences by applying a 2 x 2 factorial between-subjects design. A mixed methods approach was employed to assess the screeners’ (n = 26) learning, cognitive load, intrinsic motivation, and technology acceptance. Results showed that videos led to slightly higher learning outcomes than virtual reality. While screeners believed interactivity to enhance learning, no main effect was discovered. This result may have been influenced by increased cognitive load experienced by the screeners through interactivity. Intrinsic motivation was significantly higher for screeners learning with interactive video, passive virtual reality, and interactive virtual reality compared to passive video. Regarding technology acceptance, screeners perceived virtual reality and interactivity to be more useful than video and passivity, respectively. Overall, this study offers insight into the potentials of multimedia for learning in a practical setting.

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Publikation

Fussgängererkennung im virtuellen Raum

2017-09-14, Kaufmann, Kaspar

Fortschritte im Bereich der virtuellen Realität lassen heutzutage das Simulieren von reali-tätsnahen und immersiven Verkehrsszenarien zu. Für die Fussgängersicherheit bedeutet dies eine gefahrenlose und kostengünstige Methode, um die Fussgängererkennung im Strassen-verkehr zu untersuchen. Dazu wurde im Rahmen dieser Arbeit ein Fahrsimulator gestaltet und für die Zwecke einer Reaktionszeitstudie eigesetzt. Die Studie überprüfte die Annahmen, dass ein VR-Display einem herkömmlichen Monitor bei der Fussgängererkennung überlegen ist und dass Fussgänger am Tag schneller als in der Nacht erkannt werden. Für die Daten-auswertung wurden 32 Probanden berücksichtigt. Die Ergebnisse lassen einer Verifizierung beider Annahmen zu. Daraus können für den verwendeten Verkehrssimulator positive Schlüsse gezogen werden. Die Implikationen für die VR-Technologie sind trotz hoffungsvoller Studienresultate weniger eindeutig. Insbesondere die Simulatorkrankheit scheint weiterhin eine Einschränkung darzustellen.