Loosli, Stefan
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Vorname
Name
Suchergebnisse
Nonverbales Verhalten von Interviewenden beeinflusst die Kompetenzbewertung von Bewerbenden in Einstellungsinterviews. Eine Studie zu sozialer Beeinflussung mit 360-Grad Videos - mit Virtual Reality und 2D Bildschirmen
2022-03-04, Wyssenbach, Thomas, Zeballos, Melina, Loosli, Stefan, Schwaninger, Adrian
Residential consumers' attitudes and expectations toward scenarios of future utility customer interaction in the Swiss electricity sector - a focus group study
2016, Soland, Martin, Loosli, Stefan, Koch, Julia, Christ, Oliver
Nonverbal behavior of interviewers influences the competence ratings of observers in recruitment interviews: a study investigating social influence using 360‑degree videos with virtual reality and 2D screen displays
2022, Wyssenbach, Thomas, Zeballos, Melina, Loosli, Stefan, Schwaninger, Adrian
This study examined whether an interviewer’s nonverbal behavior influences observers’ competence ratings in a recruitment interview using 360-degree videos experienced with immersive virtual reality (VR-cardboard) and 2D screen displays. Participants (n = 110) observed a recruitment interview and assessed three competences of the applicant (behavior in a team, customer care, and sales skill). We used a 2 × 2 design with the nonverbal behavior (positive vs. negative) of the interviewer and display type (VR-cardboard vs. 2D screen display) as between-subjects factors. After observing interview sequences and providing competence ratings, participants also rated different aspects of immersion using the augmented reality immersion questionnaire (ARI; Georgiou and Kyza in Int J Hum Comput Stud 98: 24–37, 2017) and their overall satisfaction with the experience. For two of the three competences (customer care and behavior in a team), we found that observers gave higher competence ratings when the interviewer’s nonverbal behavior was positive compared to when it was negative. This social influence effect was similar for 360-degree videos experienced with immersive VR and 2D screen displays. VR resulted in higher immersion than 2D screen displays regarding the dimensions of flow and presence. Our results suggest that the ARI questionnaire can be used to reliably assess 360-degree videos experienced with immersive VR and 2D screen displays.
Virtual Reality in der Marktforschung - Kritische Diskussion von Vor- und Nachteilen anhand Erfahrungen mit Prototypen und Einsatz im Bildungsbereich
2019-03-28, Schaffner, Dorothea, Loosli, Stefan
Virtual Reality (VR) ist letztes Jahr vom «Gartner Hype Cycle forEmerging Technologies» verschwunden. Nicht, weil die Technologie zu Grabe getragen wurde, sondern weil sie den Kinderschuhen entwachsen ist. So nimmt in den letzten zwei Jahren auch der globale Markt rund um VR und Augmented Reality (AR) weiter Fahrt auf:Verglichen mit dem Jahr 2017 hat sich das Marktvolumen gemäss Statista letztes Jahr verdoppelt und bis 2022 wird eine Verzehn-fachung prognostiziert –allen Kritikern zu trotz.Ausgehend vom aktuellen Entwicklungsstand im Markt beleuchtet dieser Beitrag den Einsatz von VR von mehreren Seiten und beurteilt vor diesem Hintergrund dessen zukünftiges Potential für die Marktforschung. Was bietet VR allgemein für Möglichkeiten? Welche Chancen schafft die Technologie für den Bereich der Marktforschung? Was sind die technologischen Herausforderungen beim Einsatz von VR?