Dornberger, Rolf

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Organisationseinheiten
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Nachname
Dornberger
Vorname
Rolf
Name
Dornberger, Rolf

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  • Publikation
    Digitale Transformation für Nachhaltigkeit: Eine notwendige technische und mentale Revolution
    (Springer, 2023) von Kutzschenbach, Michael; Daub, Claus-Heinrich; Dornberger, Rolf [in: Neue Trends in Wirtschaftsinformatik und eingesetzte Technologien. Digitale Innovation und digitale Transformation]
    Digitale Technologien und Innovationen verändern unsere Wirtschaft und Gesellschaft wie nie zuvor. Unternehmensleitende und Führungskräfte sind jedoch an einem Punkt angelangt, an dem sie die Art und Weise überdenken müssen, wie Unternehmen die digitale Transformation nutzen können, um sich den Herausforderungen der Nachhaltigkeit zu stellen. Da Organisationen im Kontext der Gesellschaft agieren, beeinflussen viele Faktoren wie soziale Strukturen, politische Entscheidungen, allgemeine wirtschaftliche Trends und technologische Entwicklungen ihre Tätigkeit. Um erfolgreich zu sein, muss sich eine Organisation dieser Veränderungen bewusst sein und gleichzeitig in der Lage sein, sich mit ihnen auseinanderzusetzen. Ausgehend von dieser Sichtweise skizzieren wir einen integrierten Rahmen, der die verschiedenen Stufen der „Digitalität“ mit den notwendigen Veränderungen in der Managementpraxis verbindet, um die Untersuchung von Organisationen zu unterstützen. Weitere Forschung ist notwendig, um besser zu verstehen, wie sich die Managementpraxis verändern muss, um digitale Technologien für eine fortlaufende, lernbasierte Engagementstrategie zu nutzen. Dies erfordert, dass sich Führungskräfte ihres eigenen Denkens bewusst werden, ihre bisherigen Überzeugungen aufgeben und sich auf organisatorisches Lernen und Experimente mit den Beteiligten einlassen.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Digital transformation for sustainability: a necessary technical and mental revolution
    (Springer, 2020) von Kutzschenbach, Michael; Daub, Claus-Heinrich; Dornberger, Rolf [in: New trends in business information systems and technology. Digital Innovation and digital business transformation]
    Digital technology and innovations are transforming our economy and society as never before. However, business leaders and managers are at a point where they need to rethink the way business can leverage digital transformation in order to support engagement with sustainability challenges. As organizations operate in the context of society, many factors such as social structures, political decision-making, general economic trends, and technological development, influence their operations. To be successful, an organization must be aware of these changes and at the same time be able to engage with them. Based on this viewpoint, we outline an integrated framework linking different levels of “digitalness” with necessary changes in managerial practice to support organizational inquiry. More research is necessary to better understand how the practice of management needs to transform in order to leverage digital technologies for an on-going, learning-based engagement strategy. This requires awareness of one’s own thinking, suspension of one’s prior beliefs, and engagement in organizational learning and experimentation with stakeholders.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Using feedback systems thinking to explore theories of digital business for medtech companies
    (Springer, 2018) von Kutzschenbach, Michael; Schmid, Alexander; Schoenenberger, Lukas; Dornberger, Rolf [in: Business information systems and technology 4.0. New trends in the age of digital change]
    The rapid innovation of digital technologies poses a significant challenge to the healthcare sector. Digital technologies are transforming stakeholder relationships among established industry actors, including those of manufacturers, hospitals, and patients. To be ahead of competitors and to maintain profitability, medical device technology manufacturers (medtech companies) are urged to shift their business focus from product to customer excellence and thus invest in service offerings, focusing on the costs of alternative value delivery and patient outcomes. Such investments require a systemic and holistic understanding of how these changes in strategy affect the external and internal competitive environment. In this chapter, we propose the use of feedback systems thinking to explore the intended and unintended consequences of shifts in strategy, from sequential value chains to platform-oriented thinking. Taking the perspective of a medtech company in the value chain, we highlight challenges arising from hidden limits to growth that prevent the realization of intended achievements. Based on this, we develop hypotheses for the intended and unintended consequences of investing in digital service offerings. We conclude with a discussion of how systems thinking and modeling can support digital strategy development.
    04A - Beitrag Sammelband