Menzel, Kathrin
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Rezension von: Orlando di Lasso (1532-1594). Musica Reservata - Secret music for Albrecht V
2016, Menzel, Kathrin
Rezension von: Bettina Hoffmann, Die Viola da Gamba, Beeskow: Ortus, 2014 (Ortus Studien 13)
2015, Menzel, Kathrin
Zur Klangästhetik der Viola da gamba zwischen Harfenton und menschlicher Stimme
2010-11, Menzel, Kathrin
Als ein „instromento delicato“ bezeichnet Franceso Rognoni im zweiten Teil seiner Selva 1620 die Viola da gamba. Dabei versucht er mit Klangbeschreibungen, Beschaffenheit des Bogenstriches und weiteren Eigenschaften „Della Natura delle Viole da Gambe“ zu ergründen. Wie auch Rognoni haben verschiedene Gelehrte und Theoretiker in unterschiedlichen Phasen schriftlich Zeugnis abgelegt über die akustischen Phänomene, die ihnen durch Komponisten, Musiker und Instrumentenbauer zu Teil wurden. Beleuchtet werden soll dieses Zusammenspiel unterschiedlicher schöpferischer Arbeit in den einzelnen markanten Abschnitten der Gambengeschichte, in denen die schriftlichen Beschreibungen des Gehörten von Vergleichen mit der menschlichen Stimme bis hin zum Klang der Harfe reichen.
Rezension von: Beatrix Darmstädter und Ina Hoheisel (Hgg.): Unisonus: Musikinstrumente erforschen, bewahren, sammeln. Wien: Praesens, 2014
2016, Menzel, Kathrin
"Ganassi and the Viol – Remarks on the Constructional Elements of Surviving Instruments and Iconographical Sources"
2013-07, Menzel, Kathrin
Led by the question of how a viol was constructed in Ganassi’s time, the Basle research project concerning early string instruments involved organology and art history. The question of typical constructional elements involved the organological examination of 16th century viols in Leipzig, Lisbon, Vienna and Nuremberg. Recent advances in technology and academic studies have brought new data to the documentation of such previously-studied instruments. A critical interpretation of iconographical sources considering the type of art work, technique and even its functional and social context also brought new aspects to light. Can a close look at these new details and the instruments themselves find similarities that form typical constructional elements, within which diverse regional schools of viol building can be identified? The neck-body connection, the ribs, the top thickness allocation and outer shape are indicators that give particular hints of what may have been a viol-making “default” in several areas of Ganassi’s Italy.
Patryk Frankowski und Alina Madry (Hgg.), In the service of the sacred: selected aspects of the music culture in Jasna Gora and Poznan in the 18th century, Poznan: Muzeum Narodowe w Poznaniu 2012
2016, Menzel, Kathrin