Menzel, Kathrin
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"Ganassi and the Viol – Remarks on the Constructional Elements of Surviving Instruments and Iconographical Sources"
2013-07, Menzel, Kathrin
Led by the question of how a viol was constructed in Ganassi’s time, the Basle research project concerning early string instruments involved organology and art history. The question of typical constructional elements involved the organological examination of 16th century viols in Leipzig, Lisbon, Vienna and Nuremberg. Recent advances in technology and academic studies have brought new data to the documentation of such previously-studied instruments. A critical interpretation of iconographical sources considering the type of art work, technique and even its functional and social context also brought new aspects to light. Can a close look at these new details and the instruments themselves find similarities that form typical constructional elements, within which diverse regional schools of viol building can be identified? The neck-body connection, the ribs, the top thickness allocation and outer shape are indicators that give particular hints of what may have been a viol-making “default” in several areas of Ganassi’s Italy.
Der barocke 'Lituus' und seine Verwendung in Johann Sebastian Bachs Motette 'O Jesu Christ, mein's Lebens Licht' (BWV 118). Quellenkundliche und instrumententechnische Bemerkungen zu einem Forschungsprojekt der Schola Cantorum Basiliensis
2009, Menzel, Kathrin, Hartinger, Anselm
Zur Klangästhetik der Viola da gamba zwischen Harfenton und menschlicher Stimme
2010-11, Menzel, Kathrin
Als ein „instromento delicato“ bezeichnet Franceso Rognoni im zweiten Teil seiner Selva 1620 die Viola da gamba. Dabei versucht er mit Klangbeschreibungen, Beschaffenheit des Bogenstriches und weiteren Eigenschaften „Della Natura delle Viole da Gambe“ zu ergründen. Wie auch Rognoni haben verschiedene Gelehrte und Theoretiker in unterschiedlichen Phasen schriftlich Zeugnis abgelegt über die akustischen Phänomene, die ihnen durch Komponisten, Musiker und Instrumentenbauer zu Teil wurden. Beleuchtet werden soll dieses Zusammenspiel unterschiedlicher schöpferischer Arbeit in den einzelnen markanten Abschnitten der Gambengeschichte, in denen die schriftlichen Beschreibungen des Gehörten von Vergleichen mit der menschlichen Stimme bis hin zum Klang der Harfe reichen.