Savic, Selena

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Savic
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Selena
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Savic, Selena

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Publikation

Thinking Toys for Commoning

2020-07, Savic, Selena

Das vom SNF geförderte Forschungsprojekt ‹Denk-Spielzeug für Commoning› am Institut für Experimen- telle Design- und Medienkulturen (IXDM), HGK FHNW, thematisiert die Komplexität des nachhaltigen Lebens mit explorativen und spielerischen Ansätzen zur Computermodellierung. Wir arbeiten mit drei Schweizer Woh- nungsgenossenschaften zusammen, die Nachhaltigkeit, Selbstversorgung und Nicht-Wachstum fördern. Auf der Grundlage von Informationen, die Genos- senschaften bereitstellen, formulieren wir verschiedene Prinzipien in Bezug auf Zusammenarbeit und Entschei- dungsfindung und kodieren diese in agentenbasierte Modelle von Gemeinschaftssituationen. Wir verwenden das Modell und seine verschiedenen Erscheinungsformen, um mehr über zukünftige Verhaltensweisen und Verstrickungen in der Gemeinschaft zu erfahren. Wir entwerfen Modellschnittstellen als Denkspielzeug: Artefakte, die es Forschenden und Mitgliedern der Community ermöglichen, zukünftige Strategien zu erkennen. Mit den Denkspielzeugen untersuchen wir die Rolle von Artefakten bei der Schaffung von Wissen.

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Publikation

Toys for conviviality. Situating ccommoning, computation and modelling

2020, Savic, Selena, Bedö, Viktor, Büsse, Michaela, Martins, Yann Patrick, Miyazaki, Shintaro

This article explores the use of agent-based modelling as a critical and playful form of engagement with cooperative housing organizations. Because of its inherent complexities vis-à-vis decision-making, commoning is a well-suited field of study to explore the potential of humanities-driven experimental design (media) research to provoke critical reflection, problem-finding and productive complication. By introducing two different agent-based models, the interdisciplinary research team discusses their experience with setting up parameters for modelling, their implications, and the possibilities and limits of employing modelling techniques as a basis for decision-making. While it shows that modelling can be helpful in detecting long-term results of decisions or testing out effects of unlikely yet challenging events, modelling might act as a discursive practice uncovering hidden assumptions inherent in the model setup and generating an increase of scientific uncertainty. The project “ThinkingToys for Commoning” thus argues for a critical modelling practice and culture, in which models act as toys for probing alternative modes of living together and explor- ing the constructedness of methods. In countering late forms of capitalism, the resulting situated and critical practice provides avenues for enabling more self-determined forms of governance.