Zeballos, Melina
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Nonverbal behavior of interviewers influences the competence ratings of observers in recruitment interviews: a study investigating social influence using 360‑degree videos with virtual reality and 2D screen displays
2022, Wyssenbach, Thomas, Zeballos, Melina, Loosli, Stefan, Schwaninger, Adrian
This study examined whether an interviewer’s nonverbal behavior influences observers’ competence ratings in a recruitment interview using 360-degree videos experienced with immersive virtual reality (VR-cardboard) and 2D screen displays. Participants (n = 110) observed a recruitment interview and assessed three competences of the applicant (behavior in a team, customer care, and sales skill). We used a 2 × 2 design with the nonverbal behavior (positive vs. negative) of the interviewer and display type (VR-cardboard vs. 2D screen display) as between-subjects factors. After observing interview sequences and providing competence ratings, participants also rated different aspects of immersion using the augmented reality immersion questionnaire (ARI; Georgiou and Kyza in Int J Hum Comput Stud 98: 24–37, 2017) and their overall satisfaction with the experience. For two of the three competences (customer care and behavior in a team), we found that observers gave higher competence ratings when the interviewer’s nonverbal behavior was positive compared to when it was negative. This social influence effect was similar for 360-degree videos experienced with immersive VR and 2D screen displays. VR resulted in higher immersion than 2D screen displays regarding the dimensions of flow and presence. Our results suggest that the ARI questionnaire can be used to reliably assess 360-degree videos experienced with immersive VR and 2D screen displays.
Koordination von Ad-Hoc-Crews an der Sicherheitskontrollstelle
2017-03-10, Zeballos, Melina, Michel, Stefan
Ad-hoc-Crews der Sicherheitskontrollstelle (Siko) an Flughäfen führen Passagier- und Handgepäckkontrollen durch, um gefährliche Gegenstände zu identifizieren und für den Flugraum zu unterbinden. Diese sicherheitsrelevante Aufgabe ist durch Regulationen und Standards geprägt, welche auch die Koordination entlang der Crewmitglieder beeinflusst. Forschung aus anderen Hoch- Risikobereichen (z.B. Cockpit-Crews in der Aviatik) weisen auf den kritischen Faktor Crewkoordination hin, welcher besonders in Nicht-Routinesituationen an Relevanz gewinnen kann. Diese Arbeit untersucht die implizite und explizite Koordination der Ad-hoc-Crews und vergleicht diese entlang Routine- und Nicht-Routinesituationen. Innerhalb drei Vorstudien wurden mittels qualitativen Methoden sowohl Routine- als auch Nicht-Routinesituationen explorativ erforscht und beschrieben. In der Hauptstudie wurden insgesamt drei Crews in simulierten Szenarien mittels Videoanalysen systematisch beobachtet und untersucht. Ergebnisse weisen darauf hin, dass sich die Koordination in den Situationsmodi unterscheidet, wobei sowohl die explizite als auch die implizite Koordination tendenziell zunehmen. Implikationen werden diskutiert.