Flepp, Corsin

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Flepp, Corsin

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Explorative Study of Gigworkers in Switzerland: A Typology

2021-09-22, Ryser, Thomas, Konrad, Jonas, Flepp, Corsin

Research Question Gig Work is a new flexible form of work with automated placement of mini jobs on online platforms. Little is known today about the gig workers and their motives for the new form of work. We investigated motives, life situations and needs of gig workers from the largest platform in Switzerland. Research design The explorative study followed a sequential mixed method design with qualitative interviews (professional biographical interviews (n=18), validation workshops (n=20)) and a subsequent online survey (n=1268). The results of a qualitative content analysis and a cluster analysis were combined to develop the typology. Results Six types were found: Explorers, Professionals, Balancers, Jobbers, Integraters and Diversifiers. They show that there are different needs in terms of flexibility, reconciliation of different work and life domains, and networking. The types differ in relevance and time perspective to work as a gig worker (transition phases vs. mid- to long term perspective). Limitations Limitations arise due to the case study of a single platform, the specific labour law status of gig workers and the economic context in Switzerland. Furthermore, selection effects in recruitment must be considered. Theoretical/practical implications The typology allows a differentiated understanding of gig workers motives and needs. In practice, it supports a further development of the platform model and target group-specific communication. Relevance We describe one of the first gig worker typologies in the platform economy, the first in the Swiss context.

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Publikation

Digital Working Experience durch Mixed Reality – eine Arbeit, die sich nicht nach Arbeit anfühlt?

2020-04-21, Rutz, Milena, Flepp, Corsin

«Digital Working Experience durch Mixed Reality – eine Arbeit, die sich nicht nach Arbeit anfühlt?» Ein psychologischer Blick auf die Trends der Arbeit mit Fokus auf die Digitalisierung und einen Ausblick auf die Teamarbeit von morgen durch die Mixed Reality-Brille: • Was sind Trends in Arbeit und Digitalisierung? • Was macht Zusammenarbeit aus psychologischer Perspektive aus? • Welche Fragen sollten wir uns stellen, wenn es um die Experience in der Zusammenarbeit geht? • Welche Potenziale für die Teamarbeit finden sich in der Digitalisierung? • Welchen Beitrag können neue Technologien wie Mixed Reality zur Digital Working Experience leisten?