Lurk, Tabea

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Lurk
Vorname
Tabea
Name
Lurk, Tabea

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 18
  • Publikation
    Digital Translation
    (06.12.2018) Lurk, Tabea
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Grenzgang – Laying a Keyword Pat
    (21.11.2018) Schwander, Markus; Brefin, Daniel; Florenz, Beate; Lurk, Tabea
    Based on the communicative forms of spatial perception developed in the research project Grenzgang - Artistic Investigations on Perception and Communication of Space, we’re proposing a walk through Rotterdam which discusses methods of artistic research as they relate to the fluctuating space of the city and inducts the experiences of the participants into the digital continuation of the project Grenzgang.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
  • Publikation
    Von der teaching library zum library curation. Die Mediathek der HGK FHNW als Medium und Informations-Hub
    (30.08.2018) Lurk, Tabea
    Der Beitrag zeigt Vernetzungs- und Kommunikationsstrategien auf, welche unsere Nutzerinnen und Nutzer in einen kontinuierlichen Dialog / Wissenskreislauf mit der Mediathek der Hochschule für Gestaltung und Kunst (HGK FHNW) Basel, ihren Katalog und ihre Services einbinden. Während die Vermittlung von Informationskompetenz und der zugehörigen Methoden und Werkzeuge den Kontakt zu Lehre und Forschung herstellen, fliesst der Rücklauf des Wissens der Hochschulangehörigen längst nicht mehr nur in die Akquisition neuer Medien ein, sondern ermöglicht mithilfe spezifischer Zotero-Workflows konkrete Kuratierungshandlungen. Dies wird nötig, da es die digitale Überfülle von Inhalten und Informationen – die in Gestaltung und Kunst häufig spartenübergreifend anfallen – erfordert, den Fokus auf das Filtern, Aufbereiten und Kontextualisieren der Ressourcen zu lenken. Zugleich können so die Systematiken fallspezifisch flexibilisiert und die Vernetzung mit der lokalen Community vorangetrieben werden.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Preserving Media Art Objects and Digital Archives
    (03.06.2018) Lurk, Tabea; Enge, Jürgen
    Presenting core areas of knowledge, which are to be covered the one way or another while pre-serving complex digital objects and digital art, the presentation is structured into three five parts: Part I: Media Art Examples: Short and selective overview Part II: Media Art Preservation: Programs and Strategies (1990s – 2015) Part III: Policies – Archival Appraisal – Sustainability & Accessibility Part IV: Case Studies Part V: Instead of a summary: getting prepared for the future. For obtaining a common terminological but also work-based basis for the discussion, the first part of the workshop begins with a historical overview of well-known media artworks (Part I) and groundbreaking preservation projects and conservation approaches (Part II). Part I is de-signed as kind of a dialog, combining the different perspectives from an art historical point of view and information science to approach media art. This section is followed by basic considera-tions on the conception and organization of digital archives (Part III). Here we try to illustrate specific requirements based on examples of our own professional practice. If time allows, the afternoon session concludes with a brief outlook on current funding policies (Switzerland, Ger-many and the EU), outlining core aims and requests such as open access, sustainability, interna-tional networking (all observed from the perspective of Data Management). Furthermore, expe-riences of EU evaluation and peer reviewing processes from an insider's perspective might be given – possibly in rather informal talk situations. This last section is designed in a rather generalized way to allow a smooth transition to a Q&A. Leaving some of time for questions and suggestions, we would be interested to learn something about the Russian side / approached in the sketched fields. The afternoon session will deepen the terms and concepts outlined in the morning session based on concrete case studies. It covers the entire preservation, maintenance and data management cycle. Since the foundation of permanent conservation operations depends on the quality of the identification and documentation of the significant properties of an artwork, special attention is given to this part. The spectrum of the presented works reaches from formerly videographic art-works through installation and net-based works until types of artworks that are no longer re-garded as closed in the classical archival sense. Again, there will be room for a Q&A at the end of the session.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Ankommen und Zusammenwachsen
    (Christoph Merian Verlag, 06/2018) Lurk, Tabea; Langkilde, Kirsten [in: Imagine]
    Der Beitrag reflektiert die vergangenen drei Jahre, die seit der (Wieder-)Eröffnung der Mediathek auf dem Campus der Künste vergangen sind. Er wird überlegt, wohin die Reise führt und welche Herausforderungen und Chancen die nächsten Jahre mit sich bringen (werden). Da mir die Glaskugel der Zukunft unzugänglich ist, bleibt aus aktuellen Tendenzen und Rahmenbedingungen zu extrapolieren. Der Aufruf «imagine» – stell Dir vor – scheint da sehr gut geeignet, denn tatsächlich ist es etwas Vorstellungskraft nötig, um zu imaginieren, wie eine Zukunft zwischen SLSP – Swiss Library Service Plattform, dem künftigen System für wissenschaftliche Bibliotheken, und den Dynamiken der Wissensgesellschaft aussehen könnte; welche Effekte der «digital divide» auf die Wissensbildung hat und wie wir von der Agilität viraler Publikations- und Archivierungsformen, die vielerorts zu beobachten sind, profitieren können. Der Text liefert keine Antworten, aber er lädt zum mit- und weiterdenken ein.
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
  • Publikation
    Grenzgang. When Promenadology Meets Library
    (Springer, 04/2018) Lurk, Tabea; Schwander, Markus; Florenz, Beate; Brefin, Daniel; Münster, Sander; Friedrichs, Kristina; Niebling, Florian; Seidel-Grzesińska, Agnieszka [in: Digital Research and Education in Architectural Heritage]
    The text describes specific aspects of the documentation of the research project "Grenzgang" in the integrated catalogue of the media library of the Acad-emy of Art and Design (FHNW HGK). "Grenzgang – Artistic Investigations on Perception and Communication of Space in a Trinational Border Area" – is anchored geographically in Basel and the surrounding region, while its method can be located between artistic research and promenadology. References to research results from various project phases are documented with diverse analogue and digital media in the media library’s integrated catalogue. This catalogue attempts to display such artistic works in their hetero-geneity and variety and to make them accessible for research alongside other more classic library resources. The contribution submitted here elucidates typical challenges which can occur on the threshold of the catalogue/archive in the aftermath of complex artistic research projects. Specifically, the ques-tion arises of what happens when an active investigation like “walking” en-counters an apparently static collection facility like the media library.
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
  • Publikation
    Tätigkeitsbericht Mediathek 2017
    (25.02.2018) Lurk, Tabea
    Der Tätigkeitsbericht fasst die wichtigsten Projekte, Entwicklungen und Resultate der Mediathek HGK aus dem Jahr 2017 zusammen.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Imagine
    (Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, 2018) Lurk, Tabea
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht