Lurk, Tabea
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Vorname
Name
Suchergebnisse
Archive des Ephemeren publizieren? Zur Reflexion und Dokumentation der künstlerischen Auseinandersetzung mit Performance Kunst
2020-05, Lurk, Tabea
Der Begriff der Daten spielt auch in den performativen Künsten eine wachsende Rolle. Wo Daten nicht eh schon integraler Bestandteil des Werk- oder Aufführungszusammenhangs sind, können Spannungen auftreten. Der Beitrag hat Recherche- und Publikationsprozesse des Projektes «Archive des Ephemeren» (2017/2018) vorgestellt, dessen Sammlung die Mediathek der HGK FHNW beherbergt: https://mediathek.hgk.fhnw.ch/event/archivedesephemeren.
Grenzgang – Laying a Keyword Pat
2018-11-21, Schwander, Markus, Brefin, Daniel, Florenz, Beate, Lurk, Tabea
Based on the communicative forms of spatial perception developed in the research project Grenzgang - Artistic Investigations on Perception and Communication of Space, we’re proposing a walk through Rotterdam which discusses methods of artistic research as they relate to the fluctuating space of the city and inducts the experiences of the participants into the digital continuation of the project Grenzgang.
Authentizität ohne Original? Betrachtungen zum Wandel des Werkbegriffs in der Konservierung und Restaurierung computerbasierter Kunstformen
2018, Lurk, Tabea, Fayet, Roger, Krähenbühl, Regula
Library - Lab - Research
2017, Lurk, Tabea
The Mediathek of the Fachhochschule Nordwestschweiz Basel (FHNW) is a remarkable place. It's shaped, on the one hand, by the demands it must meet in functioning as the central information hub of the Faculty of Art and Design (Hochschule für Gestaltung und Kunst - HGK). On the other hand its exposed location on the Campus der Künste (art campus) and its specific spatial plan determine the everyday work. Positioned between research and education, the Mediathek HGK functions as an intermediary, with the character of a laboratory: it provides access to important knowledge bases and makes content available in a way which enables experimental, creative and yet also systematic forms of research. Knowledge, in the sense of classified information, becomes a resource and raw material for the arts and design. New, digital contents must be made as available and accessible as archived (post-research) or historical material. A creative work cycle is enabled, which continually questions, implements, refines and forgets materials and resources.
TBBS – THE BORING BAGIT STORE: Storing digital art and cultural assets in a distributed storage infrastructure
2019-03, Lurk, Tabea, Enge, Jürgen
The paper introduces TBBS (The Boring BagIT Store) a tool for the distributed storage of digital data and cultural assets. TBBS responds to at least three requirements that smaller and medium size cultural institutions face to ensure the permanent storage and custody of their digital cultural assets: a) secure (encrypted) storage of archival data packages; b) distributed (asynchronous) storage, with possibly varying storage qualities; and c) easy to use storage administration with reasonable monitoring options. After a short introduction to the collection portfolio of the House of Electronic Arts Basel (HeK), which serves as a descriptive example for the determination of some of the standard requirements of TBBS, the article outlines the sub-elements of TBBS. The text starts with the GENERAL REPORT as a visible result of TBBS and then goes back step by step explaining the individual elements, technologies used and procedures.
Datenbanken, digitale Plattformen und Vernetzung: Moderation Sektion I
2018-11-02, Lurk, Tabea
Ex Post - Zu Tony Conrads Videoschaffen aus der Perspektive des post mortem
2018, Lurk, Tabea, Slavko, Kacunko
Der Integrierte Katalog der Mediathek der Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel. Katalogkompetenz und Kommunikation im digitalen Wandel
2017-12-22, Lurk, Tabea, Enge, Jürgen
Der „integrierte Katalog“ der Mediathek der Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW Basel versammelt die wich-tigsten Informationsquellen der HGK und versucht, mithilfe von sinnstiftenden Daten-Layouts Informationskompetenz zu vermitteln. Im Folgenden werden Motivation und Hintergründe erläutert, da sich an der Oberfläche (Interface) die mediatheksseitigen Interessen und die nutzerseitigen Anforderungen und Recherchekonventionen treffen. Sie sind Be-standteil der fließenden künstlerischen, gestalterischen und wissenschaftlichen Kommunikation.