Schranz, Christine
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Nach der Kaserne
2016, Schranz, Christine
Die Szenografie, Geschichte, Kultursoziologie und Erinnerungspolitk eines im Wandel begriffenen Ortes: der Band thematisiert und kommentiert aus unterschiedlichen Perspektiven die Konversion eines Teils der Flakkaserne am Fallenbrunnen in den ZF-Campus der Zeppelin Universität.
Vom Disziplinarraum zum erweiterten Raum
2016, Schranz, Christine, Schranz, Christine
Fallenbrunnen Walk. Form einer alternativen Erinnerungskultur
2016, Schranz, Christine, Schranz, Christine
Augmented Reality in Design. Thinking about Hybrid Forms of Virtual and Physical Space in Design
2014, Schranz, Christine, Aaron, Marcus
This paper investigates how the technology of augmented reality and mixed media will shape and affect future design strategies. Although the technology was developed back in the 1990s, its dissemination has been slow. Particularly in the field of design practice, as well as in design research, new media technologies offer an interesting alternative for producing, visualizing, and embodying (data-enhanced) spaces. For scenography in terms of an integrated space-related design discipline, (focusing on spatial access to topics including perception and analysis of spaces) the use of interactive spaces provides a new variety of possibilities in organizing and solving problems by applying a spatial perspective. Therefore it is important, not to leave the emerging media spaces exclusively to the rapidly changing information-age technologies. This contribution aims at making designers aware of the technical possibilities and fosters their participation in its development and application.
Von der Dampf- zur Nebelmaschine. Szenografische Strategien zur Vergegenwärtigung von Industriegeschichte am Beispiel der Ruhrtriennale
2012-12, Schranz, Christine
Die Nutzungsgeschichte konvertierter Industriedenkmale lässt sich mit szenografischen Methoden und Strategien des zeitgenössischen Theaters vermitteln. Christine Schranz zeigt, wie hierdurch ehemalige Alltagswerte in einen kulturellen Wert transformiert werden. Mit der Produktion von szenografischen Räumen können interaktive, narrative und mediale Dramaturgien und Szenarien als interdisziplinäre Gegenentwürfe zu bisher vorwiegend didaktisch orientierten Vermittlungskonzepten aufgezeigt werden.