Studer, Dominic

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Studer
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Dominic
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Studer, Dominic

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  • Publikation
    Investigating adolescents’ historical reasoning skills when analyzing and interpreting an image
    (University of Newcastle, 10.01.2024) van Loon, Kevin; Studer, Dominic; Waldis Weber, Monika [in: Historical Encounters]
    This study investigated adolescents’ (secondary school students, N = 145, M age 13.9 years) historical reasoning skills when analyzing and interpreting an image. Presumably, historical reasoning can be fostered when engaging in inquiry-based writing. However, in past research using inquiry-based writing tasks, textual sources rather than images prevailed. The present research investigated students’ writing skills when interpreting a historical image. Participants were presented with a historical photograph and were asked to write a structured text about their analysis and interpretation of this image. A scoring rubric was developed to assess the quality of students’ historical reasoning skills, specifically: (1) asking and answering historical questions, (2) reasoning about images, and (3) reasoning with images. Findings show that the factor structure of the scoring rubric largely overlaps with theoretically distinguished components of historical reasoning. Students were able to ask historical questions and write a well-structured text. However, most students did not describe and analyze the source of the image and did not refer to the main message of the image. Further, many students could not identify the image’s relevance for the present. Importantly, the findings imply that students’ methodological competencies to critically analyze and interpret the used image were not elaborated. Possibly, they do not receive sufficient training addressing these skills. This seems problematic, not only in history education but also when deriving meaning from images in everyday life.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Kolonialismus in der «eigenen» Stadt erfahren - ein Unterrichtsprojekt zur Kolonialgeschichte der Schweiz
    (Éditions Alphil, 2024) Eschelmüller, Anouk; Studer, Dominic [in: Didactica Historica]
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Rezension zu Regula Argast, Thomas Metzger, Daniel Sidler, Marino Ferri, Dekolonisation 1945-1975
    (Editions Alphil, 2024) Studer, Dominic [in: Didactica Historica]
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Zur Themenbestimmung in einer globalisierten Lebenswelt. Empirische Erkundungen anhand von Gruppengesprächen mit Deutschschweizer Geschichtslehrpersonen
    (Éditions Alphil, 2023) Marti, Philipp; Studer, Dominic [in: Didactica Historica]
    Der Text behandelt Einflussfaktoren auf die Praxis der Themenbestimmung von gymnasialen Geschichtslehrpersonen im Zeichen einer globalisierten Lebenswelt. Es wurden vier halbstrukturierte Interviews geführt und mit einer qualitativen Analyse ausgewertet. Wichtiges Ergebnis ist, dass die Geschichtslehrpersonen ein Bewusstsein haben für die historischen Orientierungsbedürfnisse der Lernenden. Dennoch wird in den Äusserungen der Lehrpersonen eine eher zögerliche Haltung gegenüber der Implementierung von Ansätzen wie beispielsweise «globalgeschichtlichen Perspektiven» in ihre Unterrichtsplanung sichtbar
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Deutschschweizer Geschichtslehrpersonen als Akteure der Themenbestimmung in einer globalisierten Lebenswelt. Ein Fallbeispiel aus einer empirischen Studie
    (Éditions Alphil, 2023) Marti, Philipp; Studer, Dominic [in: Didactica Historica]
    Der Text behandelt Einflussfaktoren auf die Praxis der Themenbestimmung von gymnasialen Geschichtslehrpersonen im Zeichen einer globalisierten Lebenswelt. Es wurden vier halbstrukturierte Interviews geführt und ausgewertet. Im Text wird ein Interview als Fallbeispiel ins Zentrum gerückt. Wichtiges Ergebnis der gesamten Untersuchung ist, dass die Geschichtslehrpersonen ein Bewusstsein haben für die historischen Orientierungsbedürfnisse der Lernenden. Dennoch wird in den Äusserungen eine eher zögerliche Haltung sichtbar gegenüber Unterrichtsansätzen, die von einer globalisierten Lebenswelt der Schüler*innen ausgehen.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift