EMOCION. E-Methanol compression ignition combustion
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DOI der Originalpublikation
Projekttyp
angewandte Forschung
Projektbeginn
01.11.2023
Projektende
30.04.2026
Projektstatus
laufend
Projektkontakt
Projektmanager:in
Beteiligte
Beschreibung
Zusammenfassung
Renewable methanol is a promising technical and economic solution for net-zero, CO₂-free IC engines in applications not suited for electrification. The innovation lies in using compression ignition, creating a "methanol diesel engine" with maximum efficiency and power density. Feasibility and limitations need to be evaluated. An optically accessible engine test facility is used to study mechanisms under relevant pressure, temperature, and flow conditions, including varied injection strategies. Possible ignition promotion concepts will also be tested. In parallel, CRFD simulations of ignition and combustion will be conducted, supporting further research engine tests and guiding development towards sustainable, high-performance methanol-powered solutions.
Link
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Zero Emission
Hochschule
Hochschule für Technik und Umwelt FHNW
Institut
Institut für Thermo- und Fluid-Engineering
Finanziert durch
Bundesamt für Energie BFE
FPT Industrial S.P.A.
Schweizerische Bundesbahnen SBB
Bundesamt für Rüstung armasuisse
Hatz GmbH (Deutschland)
FPT Industrial S.P.A.
Schweizerische Bundesbahnen SBB
Bundesamt für Rüstung armasuisse
Hatz GmbH (Deutschland)
Projektpartner
Combustion and Flow Solutions GmbH
FPT Industrial S.P.A.
Empa, Abteilung Chemische Energieträger und Fahrzeugsysteme
Hatz GmbH (Deutschland)
FPT Industrial S.P.A.
Empa, Abteilung Chemische Energieträger und Fahrzeugsysteme
Hatz GmbH (Deutschland)
Auftraggeberschaft
SAP Referenz
T326-0237-2
Schlagwörter
Renewable fuels
CI combustion process
Heat release
Flame propagation
CI combustion process
Heat release
Flame propagation