NISE - New Interfaces for Sound Education

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DOI of the original publication
Project type
angewandte Forschung
Project start
01.02.2014
Project end
01.02.2015
Project status
abgeschlossen
Project contact
Project manager
Description
Abstract
NISE entwickelt und erforscht in einem iterativen Designprozess neue Anwendungszenarien und innovative Interfaceparadigmen zur Klanginteraktion die darauf abzielen, Klang als Material des eigenen Ausdruckes und der Gestaltung zu erfahren. Diese Anwendungen sollen dazu beitragen, Klangbewusstsein bei Kindern und Jugendlichen zu fördern, und klangliche Gestaltung, auch jenseits von den üblichen musikalischen Anwendungen, allgemein zugänglich zu machen. Das Projekt befindet sich aktuell in der Pilotphase, in welcher der Fokus auf der Entwicklung eines Multitouch Interfaces liegt, welches den Mehrwert von Touchscreens konsequent nutzt.
Link
Created during FHNW affiliation
Strategic action fields FHNW
School
Pädagogische Hochschule
Institute
Institut Sekundarstufe I und II
Financed by
Eigenprojekt aus Institutsmitteln
Project partner
Hochschule für Technik FHNW
Institut für Design- und Kunstforschung (IDK)
Contracting authority
SAP reference
T999-0522
Keywords
Subject (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Publications
Publication
A Critical, Design Driven Approach to New Interfaces for Music Education
(04/2015) Hug, Daniel; Cslovjecsek, Markus; Hennessy, Sarah [in: Proceedings of RIME 2015, The 9th International Conference for Research in Music Education]
Over the last years, smartphones and tablets have become attractive and ubiquitous platforms for sound and music applications, popularizing new ways of creating and manipulating digital sound. According to Krebs, founder and director of the DigiEnsemble Berlin, music apps offer people with little or no musical education access to new means of musical activity and sonic expression (Krebs 2014). This development has an impact on how music making is conceptualized and practiced and thus is relevant for music education. As practitioners increasingly incorporate multitouch tablets in their educational practice (see, e.g., Riley 2013, Krebs 2014), a critical and practice based pedagogical discourse regarding the use of these technologies is necessary, in order to allow the “reflective practitioner” to develop a systematic understanding of the diverse application and interface concepts, which can be seen as embodiments of musical concepts and ideologies. Furthermore, it can inform the design of applications for a pedagogy of listening and music/sound making, that truly leverage the potential of new technologies and meet the quality standards of music education.
04B - Beitrag Konferenzschrift