Donkey Kong's Legacy. About Microprocessors as Model Organisms and the Behavioral Politics of Video Games in AI

Lade...
Vorschaubild
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2021
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Tsantsa
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
26
Ausgabe / Nummer
1
Seiten / Dauer
71-84
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Universität Bern
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The article discusses forms of contamination between human and artificial intelligence in computational neuroscience and machine learning research. I begin with a deep dive into an experiment with the legacy microprocessor MOS 6502, conducted by two engineers working in computational neuroscience, to explain why and how machine learning algorithms are increasingly employed to simulate human cognition and behavior. Through the strategic use of the microprocessor as “model organism” and references to biological and psychological lab research, the authors draw attention to speculative research in machine learning, where arcade video games designed in the 1980s provide test beds for artificial intelligences under development. I elaborate on the politics of these test beds and suggest alternative avenues for machine learning research to avoid that artificial intelligence merely reproduces settler-colonialist politics in silico.
Schlagwörter
artificial intelligence, game studies, model organisms
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1420-7834
2673-5377
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Green
Lizenz
'https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/'
Zitation
BRUDER, Johannes, 2021. Donkey Kong’s Legacy. About Microprocessors as Model Organisms and the Behavioral Politics of Video Games in AI. Tsantsa. 2021. Bd. 26, Nr. 1, S. 71–84. DOI 10.36950/tsantsa.2021.26.6972. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-3853

Versionsgeschichte

Gerade angezeigt 1 - 2 von 2
VersionDatumZusammenfassung
2*
2023-06-12 06:48:31
Korrektur Lizenz
2021-08-12 12:37:00
* Ausgewählte Version