Mathematical modelling. A philosophy of science perspective
Kein Vorschaubild vorhanden
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
01.10.2023
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
04A - Beitrag Sammelband
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Ongoing advancements in philosophy of mathematics education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
309–329
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Cham
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Since research on mathematical modelling in the classroom is rather not directly related to philosophical findings on models in sciences, this chapter links the (analytical) philosophy of science and mathematics education research. In the following, the question of what influence the philosophy of science might have on the discourse about modelling in mathematics education research will be explored. To this end, ontological and epistemological questions about the status of mathematics in its relation to reality will be considered. In particular, this chapter questions the separation between mathematics and reality or the “rest of the world”, which is often found in mathematics education research on modelling, against the background of the syntactic and the semantic view of models and theories. It is argued that the syntactic view more accurately captures the connection between mathematics and reality by distinguishing between theoretical and observational terms of a theory. Moreover, the distinction provides a tool to analyse students’ utterances more precisely.
Schlagwörter
Philosophy of mathematics education, Analytical philosophy, Modelling cycle
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-3-031-35208-9
978-3-031-35211-9
978-3-031-35211-9
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
SCHÜRMANN, Uwe, 2023. Mathematical modelling. A philosophy of science perspective. In: Maria Aparecida Viggiani BICUDO, Bronislaw CZARNOCHA, Maurício ROSA und Małgorzata MARCINIAK (Hrsg.), Ongoing advancements in philosophy of mathematics education. Cham: Springer. S. 309–329. ISBN 978-3-031-35208-9. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/44417