Institut Primarstufe

Dauerhafte URI für die Sammlung

Listen

Neueste Veröffentlichungen

Gerade angezeigt 1 - 5 von 1239
  • Publikation
    The separation of mathematics from reality in scientific and educational discourse
    (Springer, 10.06.2018) Schürmann, Uwe; Ernest, Paul [in: The philosophy of mathematics education today]
    This contribution aims to illustrate that the separation between mathematics and reality is an outcome of several shifts in historic mathematics discourse. Therefore, Foucault’s method of problematisation and Deleuze’s distinction between axiomatic and problematic formalisation in mathematics are used to emphasize these shifts. Afterwards, a special attention is paid to mathematics teaching in German history. Here, it will be considered how reality was treated in the mathematics classroom due to the socio-political circumstances at a particular time.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Modellieren im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I und II. Hürden in der Praxis überwinden
    (wbv Publikation, 2021) Schürmann, Uwe; Greefrath, Gilbert
    Der Sammelband überträgt fachdidaktische Forschungserkenntnisse zu mathematischen Anwendungen und Modellierungen in Handlungsempfehlungen für den Mathematikunterricht. Die Beiträge orientieren sich an den aktuellen Kernlehrplänen für Sekundarstufe I und II. Lehrkräfte finden hier Anleitungen und Materialien (inklusive Kopiervorlagen) für das realitätsbezogene Lehren und Lernen von Mathematik. Zu den beschriebenen Unterrichtssituationen zählen die Einführung von Modellierungen im Unterricht, die Wahrnehmung von Chancen, die sich durch den Einsatz von Modellierungen ergeben, und die Diagnose und Prüfung von Modellierungskompetenzen von Schülerinnen und Schülern.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Towards an alternative approach to modelling in school mathematics
    (University of Montana, 08.01.2018) Schürmann, Uwe [in: The Mathematics Enthusiast]
    This article analyses the philosophical underpinnings of mathematical modelling with the focus on the modelling cycles in mainstream mathematics education. Due to its background of epistemological representation, the main focus is set on Kantian philosophy. I argue that representational thinking leads to a problematic view on mathematics and its relation to reality. Finally, I outline an alternative approach to mathematical modelling according to Deleuze’s differential ontology.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Mathematik und Realität. Mathematische Modellierungen aus wissenschaftstheoretischer Perspektive
    (Franzbecker, 23.03.2023) Schürmann, Uwe [in: Mathematica Didactica]
    Die fachdidaktische Forschung zum mathematischen Modellieren verläuft bisher weitgehend losgelöst von der seit mehr als 100 Jahren andauernden philosophischen Diskussion zu Modellen. Dieser Artikel verbindet daher beide Bereiche, Wissenschaftstheorie (in der Tradition analytischer Philosophie) und Mathematikdidaktik, und fragt danach, welchen Beitrag zentrale wissenschaftstheoretische Positionen für die Erfassung von Modellierungsprozessen im Mathematikunterricht leisten können. Dabei wird vor allem die Trennung zwischen Mathematik und Realität bzw. „Rest der Welt“ vor dem Hintergrund der Diskussion zu syntaktischen und semantischen Sichtweisen auf Modelle und Theorien infrage gestellt.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Mathematical modelling. A philosophy of science perspective
    (Springer, 01.10.2023) Schürmann, Uwe; Bicudo, Maria Aparecida Viggiani; Czarnocha, Bronislaw; Rosa, Maurício; Marciniak, Małgorzata [in: Ongoing advancements in philosophy of mathematics education]
    Since research on mathematical modelling in the classroom is rather not directly related to philosophical findings on models in sciences, this chapter links the (analytical) philosophy of science and mathematics education research. In the following, the question of what influence the philosophy of science might have on the discourse about modelling in mathematics education research will be explored. To this end, ontological and epistemological questions about the status of mathematics in its relation to reality will be considered. In particular, this chapter questions the separation between mathematics and reality or the “rest of the world”, which is often found in mathematics education research on modelling, against the background of the syntactic and the semantic view of models and theories. It is argued that the syntactic view more accurately captures the connection between mathematics and reality by distinguishing between theoretical and observational terms of a theory. Moreover, the distinction provides a tool to analyse students’ utterances more precisely.
    04A - Beitrag Sammelband