Organic tomatoes versus canned beans: How do consumers assess the Environmental Friendliness of Vegetables?

Kein Vorschaubild vorhanden
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
09.01.2011
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Environment and Behavior
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
43
Ausgabe / Nummer
5
Seiten / Dauer
591–611
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
SAGE
Verlagsort / Veranstaltungsort
London
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The assessment of a food product’s environmental friendliness is highly challenging for consumers because such an assessment requires the consideration of various product characteristics. Furthermore, products often show conflicting features. This study uses a choice task and a questionnaire to examine how consumers judge the environmental friendliness of several vegetables. The consumers’ assessment is compared with life cycle assessment (LCA) results, which represent the overall environmental impact of a product throughout its lifespan. In contrast to the LCA, consumers consider transportation distance rather than transportation mode and perceive organic production as very relevant for the environmental friendliness. Furthermore, consumers assess the environmental impact of packaging and conservation as more important than the LCA results show. Findings also suggest the current product information for vegetables is insufficient for judging their environmental friendliness. Implications for information campaigns and ecological food labeling are discussed.
Schlagwörter
Environmental knowledge, Food choice, Sustainable consumption, Life cycle assessment
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
330 - Wirtschaft
334 - Natürliche Ressourcen, Energie und Umwelt
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0013-9165
1552-390X
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Zero Emission
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
TOBLER, Christina, Vivianne VISSCHERS und Michael SIEGRIST, 2011. Organic tomatoes versus canned beans: How do consumers assess the Environmental Friendliness of Vegetables? Environment and Behavior. 9 Januar 2011. Bd. 43, Nr. 5, S. 591–611. DOI 10.1177/0013916510372865. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/47619