Transfer effects of mathematical literacy: an integrative longitudinal study
Lade...
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
07.08.2020
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
European Journal of Psychology of Education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
36
Ausgabe / Nummer
3
Seiten / Dauer
799-825
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Mathematical literacy (ML) is considered central to the application of mathematical knowledge in everyday life and thus is found in many comparative international educational standards. However, there exists barely any evidence about predictors and outcomes of ML having a lasting effect on achievement in non-mathematical domains. We drew on a large longitudinal sample of N= 4001 secondary school students in Grades 5 to 9 and tested for effects of ML on later academic achievement. We took prior achievement in different domains (information and communication technology literacy, scientific literacy, reading comprehension, and listening comprehension), socioeconomic status, and gender into account and investigated predictive effects of math grade, mathematical self-concept, reasoning, and prior achievement on ML. Using structural equation models, we found support for the importance of integrating multiple predictors and revealed a transfer effect of ML on achievement in different school domains. The findings highlight the importance of ML for school curricula and lasting educational decisions.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
510 - Mathematik
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0256-2928
1878-5174
1878-5174
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Hybrid
Zitation
HOLENSTEIN, Mathias, Georg BRUCKMAIER und Alexander GROB, 2020. Transfer effects of mathematical literacy: an integrative longitudinal study. European Journal of Psychology of Education. 7 August 2020. Bd. 36, Nr. 3, S. 799–825. DOI 10.1007/s10212-020-00491-4. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-4803