Performative cultural context mediation. Exploring new ways of seeing, learning and understanding cultural context in African and African diaspora art

Kein Vorschaubild vorhanden
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2024
Typ der Arbeit
Master
Studiengang
Master of Arts FHNW in Digital Communication Environments
Typ
11 - Studentische Arbeit
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Übergeordnetes Werk
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel FHNW
Verlagsort / Veranstaltungsort
Basel
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Museums are often seen as educational platforms, yet a trend of standardization, particularly the white cube aesthetic, dominates even African art institutions. This Eurocentric ideal, while useful, can skew cultural perceptions due to its decontextualized nature, creating settings that negatively influence interaction, learning, and expression. In Swiss institutions, such contextual nuances of presenting African and African diaspora art remains rather underexplored. This research challenges this oversight, advocating new forms of mediation. The main aim is to raise awareness and provide absent contextual narratives behind African artworks, promoting such art for both Swiss and African communities. It advocates for new ways of seeing, learning, and understanding through performative interventions that address spatial and cultural contexts. By integrating these narratives into Basel’s public spaces, the project seeks to enhance cross-cultural education and create innovative experiences.
Schlagwörter
Museum, Repräsentation, Afrika, Kontextualisierung, Kunst
Fachgebiet (DDC)
700 - Künste und Unterhaltung
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Begutachtung
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
MATSEKETSA, Tanyaradzwa, 2024. Performative cultural context mediation. Exploring new ways of seeing, learning and understanding cultural context in African and African diaspora art. Basel: Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel FHNW. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/50380