Prediction of elementary mathematics grades by cognitive abilities

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Hilbert, Sven
Binder, Karin
Krauss, Stefan
Bühner, Markus
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2018
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
European Journal of Psychology of Education
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
33
Ausgabe / Nummer
4
Seiten / Dauer
1-19
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
In the present study, the relationship between the mathematics grade and the three basic cognitive abilities (inhibition, working memory, and reasoning) was analyzed regarding possible alterations during elementary school. In a sample of N = 244 children, the mathematics grade was best predicted by working memory performance in the second grade and by reasoning in the third and fourth grades. Differentiation of these abilities during elementary school was considered as a cause for this pattern but discarded after the analysis of structural equation models. Thus, with respect to output-orientated curricula, scholastic standards, and a large inter-individual heterogeneity of students, it is implied for teachers to account for different cognitive strengths and weaknesses of their students, using adequate tasks and teaching strategies like self-differentiating tasks and adaptive explorative learning.
Schlagwörter
Cognitive ability, Mathematics, Cognitive differentiation
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1878-5174
0256-2928
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
HILBERT, Sven, Georg BRUCKMAIER, Karin BINDER, Stefan KRAUSS und Markus BÜHNER, 2018. Prediction of elementary mathematics grades by cognitive abilities. European Journal of Psychology of Education. 2018. Bd. 33, Nr. 4, S. 1–19. DOI 10.1007/s10212-018-0394-9. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/26482