Anerkennung und Teilhabe als demokratierelevante Faktoren. Zur Auseinandersetzung mit Zugehörigkeitsfragen in der Politischen Bildung

dc.contributor.authorSperisen, Vera
dc.date.accessioned2025-01-20T12:46:56Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractContemporary democracies display a tension between the promise of equality and the reality of inclusion and exclusion practices. These challenges lead to a crisis in democracy, raising questions of belonging and participation, which are seen as central to addressing this phenomenon. Schools play a key role here, as they can either reproduce exclusionary practices or engage with the ideal of equality. Civic education is called upon to address these issues. The article examines the role of recognition and participation, drawing on Nancy Fraser’s theory of justice, that integrates both recognition and redistribution. The Research project shows that national-ethno-cultural notions of belonging are often reproduced unquestioned in classrooms, while students themselves possess hybrid concepts of belonging. Based on these insights, ideas for developing didactic concepts in civic education are presented.
dc.identifier.doi10.46499/2418.3091
dc.identifier.issn2191-0766
dc.identifier.urihttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/47247
dc.issue1
dc.language.isode
dc.publisherWochenschau Verlag
dc.relationDoing/Undoing Difference in Politischer Bildung – eine praxeologische Unterrichtsstudie, 2017-02-01
dc.relationZugehörigkeit Reconsidered: Teilhabe neu denken/Rassismuserfahrungen und antirassistische Bildung, 2021-03-01
dc.relation.ispartofZeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften
dc.spatialFrankfurt am Main
dc.subject.ddc320 - Politik
dc.subject.ddc370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
dc.titleAnerkennung und Teilhabe als demokratierelevante Faktoren. Zur Auseinandersetzung mit Zugehörigkeitsfragen in der Politischen Bildung
dc.type01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
dc.volume15
dspace.entity.typePublication
fhnw.InventedHereYes
fhnw.ReviewTypeAnonymous ex ante peer review of a complete publication
fhnw.affiliation.hochschulePädagogische Hochschule FHNWde_CH
fhnw.affiliation.institutInstitut Forschung und Entwicklungde_CH
fhnw.openAccessCategoryClosed
fhnw.pagination36-53
fhnw.publicationStatePublished
fhnw.specialIssueTeilhabe
relation.isAuthorOfPublication6e4748b1-7e6d-40dd-ac5c-0326c296ac69
relation.isAuthorOfPublication6e4748b1-7e6d-40dd-ac5c-0326c296ac69
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery6e4748b1-7e6d-40dd-ac5c-0326c296ac69
relation.isProjectOfPublication308b1fbf-e676-4c29-98b5-aadfd87ffbed
relation.isProjectOfPublication8faf7cbc-fd8b-48fa-abd2-3b5ee189324b
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscovery308b1fbf-e676-4c29-98b5-aadfd87ffbed
Dateien

Lizenzbündel

Gerade angezeigt 1 - 1 von 1
Kein Vorschaubild vorhanden
Name:
license.txt
Größe:
2.66 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Beschreibung: