Monolingual and bilingual children's resolution of referential conflicts: Effects of bilingualism and relative language proficiency

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Autor:innen
Verhagen, Josje
Küntay, Aylin
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
03/2017
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Cognitive Development
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
2017
Ausgabe / Nummer
41
Seiten / Dauer
10-18
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Elsevier
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Monolingual children follow pointing over labeling when these are in conflict in object selection tasks. Specifically, when a speaker labels one object, but points at another object, monolinguals select the object pointed at. Here, we ask whether (i) bilingual children show the same behavior as monolinguals and (ii) relative language proficiency affects bilinguals’ conflict resolution. 35 monolingual and 32 bilingual two- to four-year-olds performed an experiment involving a conflict between pointing and labeling. The bilinguals were tested in Dutch and in English. The bilinguals had a stronger preference for pointing over labeling and selected both objects less often than the monolinguals. Point following was stronger in the bilinguals’ weaker language than in their stronger language. These results support earlier findings on bilinguals’ increased sensitivity to socio-pragmatic cues and weaker reliance on mutual exclusivity, and show that previously acquired language knowledge affects how children weigh socio-pragmatic and lexical cues.
Schlagwörter
Reference resolution, Bilingualism, Non-verbal communication, Pointing, Labeling, Relative language proficiency
Fachgebiet (DDC)
400 - Sprache, Linguistik
150 - Psychologie
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0885-2014
1879-226X
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
VERHAGEN, Josje, Susanne GRASSMANN und Aylin KÜNTAY, 2017. Monolingual and bilingual children’s resolution of referential conflicts: Effects of bilingualism and relative language proficiency. Cognitive Development. März 2017. Bd. 2017, Nr. 41, S. 10–18. DOI 10.1016/j.cogdev.2016.10.003. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/23825