Career decision, work adjustment, and person–job fit of adolescents. Moderating effects of parental support
Lade...
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
23.02.2021
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Journal of Career Development
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
49
Ausgabe / Nummer
1
Seiten / Dauer
76-89
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
SAGE
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
We applied the social cognitive model of work satisfaction to the transition from lower secondary education
to work in Switzerland and combined career decision and adjustment to work. The model assumes
that self-efficacy affects career decision outcomes and adjustment after transition to work. Self-efficacy
interacts with parental support during career decision making. We tested the model using a longitudinal
sample of 603 adolescents who filled out questionnaires in seventh grade, ninth grade, and 1 year after
starting work. Structural equation models showed that parental supportweakens the effect of self-efficacy
on anticipated person–job fit and expectations of work conditions (moderation). Expectations of work
conditions and a company’s support help newcomers to attain a high perceived person–job fit. These
findings have several implications on how to support adolescents’ school-to-work transition.
Schlagwörter
Career decision making, Transition from school to work, Workplace adjustment, Parental support, Person–job fit, Longitudinal studies, Path analysis/structural equation modeling
Fachgebiet (DDC)
300 - Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1556-0856
0894-8453
1573-3548
0894-8453
1573-3548
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Hybrid
Zitation
NEUENSCHWANDER, Markus und Jan HOFMANN, 2021. Career decision, work adjustment, and person–job fit of adolescents. Moderating effects of parental support. Journal of Career Development. 23 Februar 2021. Bd. 49, Nr. 1, S. 76–89. DOI 10.1177/0894845321995960. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-3703