Leiten oder leiten lassen? Gesprächsanalytische Beobachtungen zur interaktiven Aushandlung der Leitungsfunktion im Klassenrat
Lade...
Autor:innen
Nell-Tuor, Nadine
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
01.01.2019
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
ZfAL – Zeitschrift für Angewandte Linguistik
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
70
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
73-103
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
De Gruyter
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The class council is a teaching format which takes place regularly, aiming at the teacher stepping back from his/her conventional role as the organizing authority in order to allow the students to participate directly in decisionmaking processes concerning their everyday school life. This format results in a unique interactional constellation among the participants. In this article, we explore this interactional constellation from the perspective of conversation and interaction analysis. On the basis of videographies of class council sessions in which students and teachers occupy different participation roles, we ask how those roles are negotiated interactively. With a specific focus on the teacher and the moderator (student), we ask to what extent the teacher is able to delegate eadership responsibility among the group. It is shown that teachers are only partly able to do so. Often, teachers influence the interaction on a multimodal level. The challenge of organizing the class council lies in the need for the participants to accomplish ifferent (and in part incompatible) interactional orders: on the one hand, teachers as well as students have to consider their specific participation roles; on the other hand, their participation roles are framed institutionally and cannot easily be changed.
Schlagwörter
Klassenrat, Interaktionsanalyse, Gesprächskompetenz, Participation framework
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Deutsch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Green
Zitation
NELL-TUOR, Nadine und Nina GREGORI, 2019. Leiten oder leiten lassen? Gesprächsanalytische Beobachtungen zur interaktiven Aushandlung der Leitungsfunktion im Klassenrat. ZfAL – Zeitschrift für Angewandte Linguistik. 1 Januar 2019. Bd. 70, S. 73–103. DOI 10.1515/zfal-2019-2004. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-8891