Pädagogische Hochschule Allgemein

Dauerhafte URI für die Sammlung

Listen

Neueste Veröffentlichungen

Gerade angezeigt 1 - 5 von 14
  • Publikation
    Dimensionen von Partizipation im Klassenrat. Beobachtungen aus gesprächsanalytischer Perspektive
    (Ute Hempen Verlag, 01.01.2018) Hauser, Stefan; Haldimann, Nina; Gregori, Nina; Bock, Bettina M.; Dreesen, Philipp [in: Sprache und Partizipation in Geschichte und Gegenwart]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Der Ton macht die Musik. Die Prosodie als basale Komponente des Hörverstehens.
    (Friedrich, 12/2023) Käser-Leisibach, Ursula; Zingg Stamm, Claudia [in: Grundschule Deutsch]
    Richtig zu verstehen und zu interpretieren, wie etwas gesagt wird, stellt eine eigenständige Dimension der Zuhörfähigkeit dar. Dies sollte für die Förderung und die Beurteilung von Zuhörkompetenz beachtet werden.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Leiten oder leiten lassen? Gesprächsanalytische Beobachtungen zur interaktiven Aushandlung der Leitungsfunktion im Klassenrat
    (De Gruyter, 01.01.2019) Nell-Tuor, Nadine; Gregori, Nina; Haldimann, Nina [in: ZfAL – Zeitschrift für Angewandte Linguistik]
    The class council is a teaching format which takes place regularly, aiming at the teacher stepping back from his/her conventional role as the organizing authority in order to allow the students to participate directly in decisionmaking processes concerning their everyday school life. This format results in a unique interactional constellation among the participants. In this article, we explore this interactional constellation from the perspective of conversation and interaction analysis. On the basis of videographies of class council sessions in which students and teachers occupy different participation roles, we ask how those roles are negotiated interactively. With a specific focus on the teacher and the moderator (student), we ask to what extent the teacher is able to delegate eadership responsibility among the group. It is shown that teachers are only partly able to do so. Often, teachers influence the interaction on a multimodal level. The challenge of organizing the class council lies in the need for the participants to accomplish ifferent (and in part incompatible) interactional orders: on the one hand, teachers as well as students have to consider their specific participation roles; on the other hand, their participation roles are framed institutionally and cannot easily be changed.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Wirkungspotenziale von Lehrpersonenhandlungen im Klassenrat
    (30.04.2022) Gregori, Nina [in: Tagungsband der 5. Tagung Fachdidaktiken]
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    What is Consent
    (Routledge, 2018) Schnüriger, Hubert; Schaber, Peter; Müller, Andreas [in: The Routledge Handbook of the Ethics of Consent]
    04A - Beitrag Sammelband