Smell and Air in Contemporary Art

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
06/2018
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
06 - Präsentation
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Verlagsort / Veranstaltungsort
University of Warwick
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
For this paper, I take up a thesis recently formulated by Jonathan Reinartz concerning the historical qualities of smell as a divider and identifier of communities (Historical Perspectives on Smell, University of Illinois Press, Champaign, 2013). In applying this historical thesis to contemporary art, my approach shows the strategies of artists in commenting on smell-based signifiers for social relationships and local identification. I am researching art projects that track odors which mark the smell-based differences between “the healthy us” and “the dangerous other”– particularly in the context of growing inequality in a globalized culture marked by capitalism and climate change. As case studies, I will analyze Teresa Margolles: Vaporización (2002), Sissel Tolaas: The Fear of Smell – The Smell of Fear (2006), and Michael Pinsky: Pollution Pod (2017).
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Cultural Histories of Air and Illness Conference
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review des Abstracts
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
KING, Dorothée, 2018. Smell and Air in Contemporary Art. Cultural Histories of Air and Illness Conference. University of Warwick. Juni 2018. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/27281