The Origins of Shape-Note Notation

Lade...
Vorschaubild
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
04.04.2022
Typ der Arbeit
Master
Studiengang
Typ
11 - Studentische Arbeit
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Übergeordnetes Werk
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Hochschule für Musik Basel FHNW, Schola Cantorum Basiliensis
Verlagsort / Veranstaltungsort
Basel
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The purpose of this paper is to document my investigation into the origins of the notational system known as Shape-Note. This style of notation was first developed early in the 19th century in the northeastern part of the United States, then spread west and south. In modern practice, the religious genre is known for its raw approach to singing the three or four part choral pieces, and for the unique notation from which the repertoire is read. It is a system of four shapes that replace the traditional note heads, and each represents one of four solmization syllables. This paper will show the connection of the four syllable Shape-Note system to the earlier English four syllable solmization system popular in the 16th and 17th centuries and answer the question of why the shaped-note system was created. The answer lies in the foundations of public music education in New England, and the religious practice of Psalm-Tune singing, popular there in the 18th and 19th centuries.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
780 - Musik
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Begutachtung
Open Access-Status
Lizenz
'http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/'
Zitation
ELLARS, Annelise, 2022. The Origins of Shape-Note Notation. Basel: Hochschule für Musik Basel FHNW, Schola Cantorum Basiliensis. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-4715