Lamentatio. Music from the Portuguese Renaissance to the Holy Week
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
29.03.2021
Typ der Arbeit
Master
Studiengang
Typ
11 - Studentische Arbeit
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Hochschule für Musik Basel FHNW, Schola Cantorum Basiliensis
Verlagsort / Veranstaltungsort
Basel
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Founded in 1131 and extinct in 1834, the Monastery of Santa Cruz in Coimbra has a
long-standing history that intimately intertwines with the history of Portugal.
Supported by political and religious powers, it rapidly became the most important
cultural establishment in the country.
When studying the ‘new institution’ born from the 1527 reform, one is
confronted with twenty-one surviving musical sources reuniting a sum of more
than a thousand works. From these sources, the P-Cug MM3, is at the center of this
publication, more specifically a set of Lamentationes Jeremiae Prophetae, the
critical edition of which is the main purpose of this thesis.
The text of this piece derives from the Book of Lamentations which consists
of five poems that narrate and dwell on the destruction of Jerusalem, in 587-586
BC, which find its liturgical purpose in the Holy Week, during the Tenebrae, a long
visual and sonic experience that depends on the music, light manipulation, and
spoken word to create the desired cathartic effect on the congregation.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
780 - Musik
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Begutachtung
Open Access-Status
Zitation
NEIVA, Luís, 2021. Lamentatio. Music from the Portuguese Renaissance to the Holy Week. Basel: Hochschule für Musik Basel FHNW, Schola Cantorum Basiliensis. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-4729