Intuitive hand gestures for the interaction with information visualizations in virtual reality

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2019
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04A - Beitrag Sammelband
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Augmented reality and virtual reality. The power of AR and VR for business
Themenheft
Link
Reihe / Serie
Progress in IS
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
261-273
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Cham
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The development of virtual reality provides opportunities for immersive information visualizations and therefore it is expected to facilitate the exploration and understanding of data. Hand gesture control enables intuitive interaction and thus it is suggested to amplify the level of immersion further. This paper conducts and experiment to identify a set of intuitive gestures when interacting with an information visualization. Participants are asked to provide hand gestures to given information seeking tasks in an interactive data visualization application in virtual reality that they did not know in advance. The results are analysed and findings with intuitive gestures are communicated and discussed.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
330 - Wirtschaft
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-3-030-06245-3
978-3-030-06246-0
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Fachlektorat/Editorial Review
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
FREY, Gabriel, Arno JURKSCHAT, Safak KORKUT, Jonas LUTZ und Rolf DORNBERGER, 2019. Intuitive hand gestures for the interaction with information visualizations in virtual reality. In: Timothy JUNG und M. Claudia TOM DIECK (Hrsg.), Augmented reality and virtual reality. The power of AR and VR for business. Cham: Springer. S. 261–273. Progress in IS. ISBN 978-3-030-06245-3. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/42513