A new hybrid bat algorithm optimizing the capacitated vehicle routing problem

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Autor:innen
Kussmann, Simon
Godat, Yannick
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2020
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the 2020 the 3rd International Conference on Computers in Management and Business
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
107–111
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Association for Computing Machinery
Verlagsort / Veranstaltungsort
Tokyo
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP), an extension of the Traveling Salesman Problem with two added constraints, a local depot and a capacity constraint for each vehicle, is solved by a Hybrid Bat Algorithm (HBA). This paper investigates how the standard Bat Algorithm must be extended to become a HBA being able to solve the CVRP. The Hybrid Bat Algorithm is tested and compared to three other optimization algorithms for the CVRP, the Clarke & Wright Savings Algorithm, the Holmes and Parker Algorithm, and the Fisher and Jaikumar Method. It is discussed how the HBA is able to deliver decent solutions of the CVRP.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
330 - Wirtschaft
Projekt
Veranstaltung
2020 3rd International Conference on Computers in Management and Business (ICCMB2020)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
31.01.2020
Enddatum der Konferenz
02.02.2020
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-1-4503-7677-8
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
KUSSMANN, Simon, Yannick GODAT, Thomas HANNE und Rolf DORNBERGER, 2020. A new hybrid bat algorithm optimizing the capacitated vehicle routing problem. In: Proceedings of the 2020 the 3rd International Conference on Computers in Management and Business. Tokyo: Association for Computing Machinery. 2020. S. 107–111. ISBN 978-1-4503-7677-8. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/42828