The Xoshiro+ pseudorandom number generator in a computer chess program
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Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2022
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the 13th International Conference on Soft Computing and Pattern Recognition (SoCPaR 2021)
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Lecture Notes in Networks and Systems
Reihennummer
417
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
33-42
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Cham
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Since computer chess programs can beat human capabilities, new ways are researched to further improve these programs. Pseudorandom number generators (PRNG) play an important role in computer chess. We implement Xoshiro+, a well-known and thoroughly tested PRNG, in Stockfish, the arguably most performant chess engine at the time. Stockfish itself uses Xorshift*. With the help of Cute Chess, a program allowing the automation of chess games, the new Stockfish variant Xoshirofish is tested against Stockfish. The results show a minute increase in the performance of Xoshirofish compared to Stockfish. However, further extensive testing is still required to assert the significance of this increase in performance.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
330 - Wirtschaft
Veranstaltung
13th International Conference on Soft Computing and Pattern Recognition (SoCPaR 2020)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-3-030-96301-9
978-3-030-96302-6
978-3-030-96302-6
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
SCHÄREN, Tim Micha, Thomas HANNE und Rolf DORNBERGER, 2022. The Xoshiro+ pseudorandom number generator in a computer chess program. In: Ajith ABRAHAM, Andries ENGELBRECHT, Fabio SCOTTI, Niketa GANDHI, Pooja Manghirmalan MISHRAI, Giancarlo FORTINO, Virgilijus SAKALAUSKAS und Sabri PLLANA (Hrsg.), Proceedings of the 13th International Conference on Soft Computing and Pattern Recognition (SoCPaR 2021). Cham: Springer. 2022. S. 33–42. Lecture Notes in Networks and Systems, 417. ISBN 978-3-030-96301-9. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/48192