Enhancing SQL learning with large language models: generating translations and explanations for educational use

Lade...
Vorschaubild
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2025
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the Fourth International Conference on Innovations in Computing Research (ICR’25)
Themenheft
Reihe / Serie
Lecture Notes in Networks and Systems
Reihennummer
1487
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
273-282
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Cham
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
We explore the potential of large language models (LLMs) to help business users to understand SQL, with a view to include such techniques in teaching and programming support tools. We propose a new method which uses LLMs in two stages: content creation and content evaluation. Our method was tested with 32 SQL queries from Spider and five LLMs. We discovered that using RAG is not beneficial. Human evaluation showed that our method successfully generates quality outputs which can be used in teaching or business. Our students showed a preference for short structured explanations and found both the explanations and translations to be useful.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Fourth International Conference on Innovations in Computing Research (ICR’25)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
25.08.2025
Enddatum der Konferenz
27.08.2025
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-3-031-95651-5
978-3-031-95652-2
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
Moser, S. N., & Pustulka, E. (2025). Enhancing SQL learning with large language models: generating translations and explanations for educational use. In K. Daimi & A. Alsadoon (Eds.), Proceedings of the Fourth International Conference on Innovations in Computing Research (ICR’25) (pp. 273–282). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-95652-2_23