Auflistung nach Schlagwort "070 - Nachrichtenmedien, Journalismus, Verlagswesen"
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Publikation Educational Approaches to Adress Fake News(IADIS Press, 2021) Eisemann, Christoph; Pimmer, Christoph; Sampson, Demetrios G.; Ifenthaler, Dirk; Pedro, IsaíasFake and false news, an unfortunate hallmark of today's information society, have serious political and societal consequences. Little systematic knowledge is available about effective learning, teaching and awareness-raising strategies that help users in addressing fake news. This study reports preliminary results from a systematic literature review aimed at systematising different approaches and determining their effectiveness. Three main approaches emerged in the analysis: Firstly, the findings suggest that strategies to correct existing misconceptions caused by fake news have limited effectiveness and can be even counterproductive, particularly for polarising topics. Secondly, the evidence on the effectiveness of training on fake news detection methods is encouraging but inconclusive. Thirdly, despite the common perception that fake news detection needs to be linked to an understanding of the economic, ideological and cultural dimensions of media systems, the few empirical studies found in this area did little to support this claim. A tentative conclusion from these findings is the need to integrate education on false news and training on fake news detection strategies in educational programmes as early as children's media consumption starts.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Fake News Resilience through Online Games? Tentative Findings from a Randomized Controlled Trial in Higher Education(IADIS Press, 2021) Eisemann, Christoph; Pimmer, Christoph; Mateescu, Magdalena; Demetrios, G. Sampson; Ifenthaler, Dirk; Isaías, PedroLearners’ cognitive abilities to assess the credibility of information in digital spaces are a relevant part of 21st century skills. Emerging evidence suggests that gamification could be a suitable approach for learners to develop these skills independently of their educational level. This study examined two popular online fake news games in a higher education setting using a randomized controlled trial. 72 students were randomly assigned to one of two games. Their ability to classify news, i.e. to distinguish fake news from correct news, was tested before and after playing the game. The results from multiple regression analysis suggest that there was only a very modest increase in participants’ news classification abilities in one game and no improvement in the other game. Contrary to some prior literature, these preliminary findings provide no evidence for the use of gamification in developing students’ fake news resilience in higher education contexts and they call for more nuanced education and gamification approaches.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Künstlerische Forschung und Open Access? Übersicht zu Publikationsoptionen und praktischen Herausforderungen(De Gruyter, 27.11.2021) Lurk, TabeaDer Beitrag vermittelt einen Überblick über die Publikationsoptionen der Künstlerischen Forschung (Fokus: Gestaltung und Kunst) im deutschsprachigen Raum. Dabei wird zum einen auf Aspekte des Open Access eingegangen. Zum anderen werden Herausforderungen angesprochen, die ähnlich auch in anderen Disziplinen anzutreffen sind. Genannt wird die Anforderung, mit und in Medien wie Bild, Klang, Video/Film oder Arrangements zu argumentieren, was Gestaltungsfreiräume innerhalb der Publikationsmedien erfordert. Andere Schwierigkeiten zeigen sich bei der Aufnahme in übergeordnete Wissensportale. Nicht zuletzt spielt auch die Verfügbarkeit von Publikationsservern und institutionellen Repositorien eine Rolle.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Politische Bildung für die digitale Öffentlichkeit. Umgang mit politischer Information und Kommunikation in digitalen Räumen(Springer, 2021) Waldis Weber, Monika; Hubacher, ManuelIn diesem Open-Access-Sammelband setzen sich Autor*innen aus unterschiedlichsten Disziplinen mit der Auswirkung einer digitalisierten Öffentlichkeit für die Politische Bildung auseinander. Sie erörtern, wie sich die Formen digitaler politischer Kommunikation auswirken, wie der Politikunterricht mit der veränderten Ausgangslage umgehen könnte und welche Kompetenzen Schüler*innen benötigen, um in der digitalen Öffentlichkeit selbstbestimmt und -ermächtigt politisch teilzuhaben. Die Komplexität und die Interdependenzen digitaler Kommunikation verlangen nach einer multiperspektivischen und transdisziplinären Perspektive, der dieser Band verpflichtet ist.03 - Sammelband