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Ergebnisse nach Hochschule und Institut

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  • Publikation
    Schweizer KMU in China - Erfahrungen, Analysen und Lösungsansätze
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 01/2019) Wombacher, Jörg; Nützi, Ruedi; Wittmann, Xinhua
    02 - Monographie
  • Publikation
    Wie lassen sich die besten ehemaligen Auszubildenden im Unternehmen halten? Ansatzpunkte für ein erfolgreiches Retention Management der Generation Z
    (Springer, 09/2018) Jansen, Anne; Odoni, Mauro; Wombacher, Jörg
    Aufgrund von Veränderungen des Ausbildungs- und Arbeitsmarktes können sich heutige ehemalige Auszubildende zunehmend aussuchen, für welchen Arbeitgeber sie künftig arbeiten möchten. Somit wird es für Unternehmen immer wichtiger, ihr Retention Management auf diese Zielgruppe auszurichten. In einer Stichprobe von 99 kaufmännischen Lehrabgängerinnen und Lehrabgängern wurde daher untersucht, welche Bedeutung personenbezogene Faktoren sowie kontextbezogene Faktoren für die Bindung an ein Unternehmen aufweisen und ob sich die Besten eines Ausbildungsjahrgangs („Young Talents“) in ihren Erwartungen von den restlichen Auszubildenden unterscheiden. Die Ergebnisse zeigen, dass die Passung mit dem Lehrberuf sowie bestimmte Angebote des Arbeitgebers und bestimmte Merkmale der Arbeitstätigkeit sowohl den Verbleib der Young Talents als auch der Übrigen eines Ausbildungsjahrgangs im Unternehmen positiv beeinflussen. Praktische Relevanz. Vor dem Hintergrund des demographischen Wandels haben die Unternehmen einen Wettbewerbsvorteil im Konkurrenzkampf um die besten Nachwuchskräfte, die die Faktoren kennen, mit denen sich die Besten eines Ausbildungsjahrgangs an ihr Unternehmen binden lassen. Nur durch ein erfolgreiches Retention Management lassen sich die langfristigen Vorteile der Berufsbildung in Form von reduzierten Rekrutierungs- und Einarbeitungskosten sichern und Ausbildungskosten decken. Die vorliegende Studie liefert Hinweise wie Unternehmen ihr Retention Management gestalten müssen, um die Generation Z zu binden.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Winning with Talent
    (08.11.2016) Jeive, Michael
    Education systems in China are being made ready for the next wave of economic development. What trends are transforming the future of work? How can businesses and educational institutions collaborate to prepare today's workforce for tomorrow's jobs?
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Trust Development in International Collaborations
    (11/2016) Jeive, Michael
    The paper sets out to investigate the development of trust in international collaboration activities through an analysis of the development of accepted behaviours and behavioural values on a micro-level.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Negotiating Beyond an Essentialised Culture Model: The Use and Abuse of Cultural Distance Models in International Management Studies
    (IGI Global, 07/2016) Jeive, Michael
    The analysis of international negotiations at bachelor and master level appears dominated by a conception of national culture (Søderberg & Holden, 2002; Shenkar et al 2008), and applies cultural distance models widely and inappropriately. Few business encounters are actually national in nature, being rather encounters between individuals or small groups with developed cultural practices and behaviours. There is a parallel tendency for users to abuse the models by failing to recognise the impact of relative power and agency; by ignoring culture as construct; by eliding small and large cultures (Holliday 1999, 2011); and by falling into the so-called ecological fallacy (Robinson 1950; Hofstede, Bond & Luk, 1993). Within the dominant neo-liberal ideological context (Read, 2009) presented in much of the business and management literature, the “othering” (Devlin 2011b, 2015) of those perceived as being outside this narrowly defined norm is a constant danger. In effect, a narrow minority is often represented as the mainstream and the vast majority as varyingly exoticized others. The aim of the paper is to investigate the theoretical and practical problems inherent in the national culture distance dominated approach before reflecting on how an approach which focuses on specific communication instances can open a pathway to understanding culture formation and cultural challenges in a more nuanced way.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    06 - Präsentation
  • Publikation
    "American Way of life" in Swiss villages?
    (Reinhardt, 1994) Blumer, Florian; Andersen, Arne
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Franchising - Existenzgründung mit System
    (2006) Bellone, Veronika
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Mindfulness at the Workplace - A Lifeline for All of Us?
    (2014) Pülz, Michael
    This paper describes training of mindfulness as a technique to increase stress resilience at the work place. The paper will briefly discuss what mindfulness is, what the effects of trainings in mindfulness are, and how to apply mindfulness training in our modern work environment.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Bachelor of Science in International Business Management - a tri-national program between Switzerland, France and Germany
    (2012) Pülz, Michael; Broucek, Willard; Hauck, Chris; Kendall, Patricia; Schacht, Hayley
    The paper describes a tri-national Bachelor of Science program called “International Business Management”. The program is an integrated cooperation between three European universities in France, Germany and Switzerland and has been successfully operating for more than ten years. Students come from all three countries and form an international learning group, moving between three universities in the three countries. The language of tuition changes from semester to semester: French in France, German in Germany, and English in Switzerland.
    04B - Beitrag Konferenzschrift