Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
Listen
18 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Bezahlung ohne Klick: Seamless Payment(Institut für Wirtschaftsinformatik, Hochschule für Wirtschaft FHNW, 2018) Quade, Michael H.; Wölfle, RalfDie User Experience verbessern und die Conversion optimieren – seit Jahren stehen diese Aufgaben ganz oben auf der Task-Liste von E-Commerce-Managern. Besonders grosses Potenzial bietet dafür die Check-out-Phase – aber auch nicht einfach zu überwindende Restriktionen durch gesetzliche Regulation und Sicherheitsanforderungen. Gerade im Mobile Commerce ist die Marginalisierung des Check-out-Vorgangs erfolgskritisch. Dieses Kapitel beleuchtet den Stand der Entwicklung von Seamless Payment, primär in der Schweiz.04A - Beitrag SammelbandPublikation Direct to Consumer (D2C) e-commerce: Goals and strategies of brand manufacturers(Springer, 2020) Leimstoll, Uwe; Wölfle, Ralf; Dornberger, RolfContrary to expectations expressed in the 1990s, e-commerce has so far led to relatively little disintermediation. Even large and well-known brands continue to generate the majority of their sales through traditional distribution channels. However, many end customers expect to be able to buy directly from the brand. In addition, structural changes in the value chain have made it necessary to pre-sent the brand on the Internet in a brand-specific manner. Depending on the structure of their online activities, however, brand manufacturers are competing with their traditional indirect distribution channels, which remain important for them. This raises the question of which e-commerce strategies brands can use to meet the needs of end customers without harming their distribution partners. To answer this question, qualitative expert interviews were conducted with e-commerce managers of market-shaping Swiss companies. The results confirm that the importance of brand engagement in communication and interaction with end customers is increasing. For the implementation of online direct sales, three strategies have emerged that avoid or at least minimize conflicts with traditional sales partners: a pure online direct sales strategy, a multi-touch-point strategy, and a platform strategy. The multi-touch-point strategy can in turn be designed in four different variations.04A - Beitrag SammelbandPublikation E-Business in the era of digital transformation(Springer, 2018) Leimstoll, Uwe; Dannecker, Achim; Knechtli, Hanspeter; Quade, Michael H.; Tanner, Christian; Wölfle, Ralf; Dornberger, RolfIn recent years, the development of information technology has reached a new level of evolution. It should be noted, however, that digitalization and digital transformation are not fundamentally new phenomena. A phase marked by strong digitalization, for example,was the result of the increased business use of the Internet in the early 1990s. The era of e-business began. The focus was on the digitalization of cross-company processes, which also brought new business models and interlinked value-added structures. Against the background of current developments, the question arises as to what role e-business now plays in digital transformation. The aim of this chapter is to show the current developments in e-business and their relationship to digital transformation. Following an introductory clarification of concepts and a consideration of the importance of mobile computing, the classic areas of e-business are addressed, in particular e-commerce, e-procurement and e-organization. The results show that e-business has04A - Beitrag SammelbandPublikation Logistik als Wettbewerbsvorteil im E-Commerce?(Verein Netzwerk Logistik, 2018) Wölfle, RalfSchweizer E-Commerce-Anbieter verlieren seit rund fünf Jahren Marktanteile an ausländische Onlineanbieter. Der Artikel behandelt, inwieweit die Logistik Schweizer Anbietern helfen kann, die räumliche Nähe als Wettbewerbsvorteil auszuspielen. Unterschieden werden Beschaffungslogistik, Intralogistik und Zustelllogistik.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation The eXperience Methodology for Writing IS Case Studies(2007) Schubert, Petra; Wölfle, Ralf04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation The role of information technology in procurement in the Top 200 companies in Switzerland(Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Competence Center E-Businessl, 2006) Tanner, Christian; Wölfle, Ralf; Quade, Michael H.The procurement organisation can significantly influence the success of a company. These days it operates in a dynamic, complex environment and in order to operate efficiently and effectively it has to create appropriate structures and make use of suitable instruments. Information technology can play an important role in this.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Didaktischer Leitfaden zur Unterstützung des Einsatzes von Fallstudien in der Lehre(Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Hochschule für Wirtschaft, Institut für Wirtschaftsinformatik IWI, 2009) Haefeli, Odette; Wölfle, Ralf05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Fallstudie Syntrade AG(Hanser, 2003) Göckel, Matthias; Schubert, Petra; Wölfle, RalfDie Syntrade AG ist eine Clearingstelle für 32 Anschlusshäuser des Detailhandels. Sie wickelt für ihre Kunden die Bezahlung der Lieferantenrechungen ab. Bisher wurden diese Belege manuell erfasst und auf Mikrofilm archiviert. Mit der Erneuerung des ERP-Systems automatisierte Syntrade die Rechnungsverarbeitung und führte ein zentrales, elektronisches Archiv ein. Durch Einsatz einer digitalen Signatur können die gescannten Belege dort rechtsgültig auf veränderlichen Datenträgern gespeichert werden. Das Verfahren ist von der Eidgenössischen Steuerverwaltung anerkannt und entspricht den Richtlinien zur Aufbewahrung elektronischer Dokumente. Downloadhttp://www.experience-de.fhbb.ch/cases/experience.04A - Beitrag SammelbandPublikation Online-Shopping: Nur gut gemeint(16.05.2013) Wölfle, RalfDas allgemeine Widerrufsrecht im E-Commerce gilt als verbraucherfreundlich. Es entpuppt sich als Zwangsversicherung.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Dauerhafter Erfolg mit Business Software(Swiss Professional Media, 28.07.2009) Wölfle, Ralf01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung