Institut für Finanzmanagement

Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/61

Listen

Ergebnisse nach Hochschule und Institut

Gerade angezeigt 1 - 10 von 18
  • Vorschaubild
    Publikation
    Effectiveness of policy and regulation in European sovereign credit risk markets - A network analysis
    (Karlsruher Institut für Technologie (KIT), 2019) Buse, Rebekka; Schienle, Melanie; Urban, Jörg
    We study the impact of changes in regulations and policy interventions on systemic risk among European sovereign entities measured as volatility spillovers in respective credit risk markets. Our unique intraday CDS dataset allows for precise measurement of the effectiveness of these events in a network setting. In particular, it allows discerning interventions which entail significant changes in network cross-effects with appropriate bootstrap confidence intervals. We show that it was mainly regulatory changes with the ban of trading naked sovereign CDS in 2012 as well as the new ISDA regulations in 2014 which were most effective in reducing systemic risk. In comparison, we find that the effect of policy interventions was minor and generally not sustainable. In particular, they only had a significant impact when implemented for the first time and when targeting more than one country. For the volatility spillover channels, we generally find balanced networks with no fragmentation over time.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Vorschaubild
    Publikation
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Credit rating and pricing: Poles apart
    (MDPI, 2018) Blöchlinger, Andreas
    Corporate credit ratings remove the information asymmetry between lenders and borrowers to find an equilibrium price. Structured finance ratings, however, are informationally insufficient because the systematic risk of equally rated assets can vary substantially. As I demonstrate in a Monte Carlo analysis, highly-rated structured finance bonds can exhibit far higher non-linear systematic risks than lowly-rated corporate bonds. I value credit instruments under a four-moment CAPM, between and within some markets there is no one-to-one relation between expected loss (rating) and credit spread (pricing). The linear CAPM beta is insufficient, buyers and sellers need also the same information on non-linear risk to have an equilibrium.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Nachfolgeregelung in KMU: Best Practice
    (Aargauische Kantonalbank, 06/2016) Mühlebach, Corinne; Hürsch, Marco
    Die Regelung der Nachfolge benötigt Zeit. Persönliche und familiäre, aber auch betriebswirtschaftliche, rechtliche, finanzielle und steuerliche Fragen bedürfen der Klärung. Zahlreiche Schritte müssen geplant, entschieden, umgesetzt und überprüft werden. Die vorliegende Broschüre kann Ihnen dabei als Wegweiser dienen.
    03 - Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Wenn ich nicht weiss wohin…
    (EXPERTsuisse, 10/2016) Hüttche, Tobias
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Finanzanalyse im Kontext der fundamentalen Unternehmensbewertung
    (2016) Kustner, Clemens; Krings, Ulrich
    Eine robuste Bewertung setzt voraus, dass man das Unternehmen, das bewertet werden soll, möglichst detailliert kennt. Eine der wichtigsten Informationsquellen über ein Unternehmen ist der konsolidierte Jahresabschluss. Er gibt, neben vielen anderen Aspekten, insbesondere darüber Auskunft, ob es einem Unternehmen im abgelaufenen Geschäftsjahr gelungen ist, Wert zu generieren. Und ein möglichst detailliertes Verständnis über die Fähigkeit eines Unternehmens, Wert zu generieren, ist die Basis für jede fundierte Bewertungsanalyse.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Vorschaubild
    Publikation
    Strategien zur Wertsteigerung in Familienunternehmen
    (Haupt, 2008) Mühlebach, Corinne; Zellweger, Thomas M.
    Dieses Buch verbindet auf innovative Weise bewährte Konzepte des strategischen Managements mit den besonderen Herausforderungen der Führung von Familienunternehmen. Das strategische Management des Unternehmens wird ergänzt um das strategische Management des Familien- und Eigentümerkreises. Im Mittelpunkt steht das Ziel, langfristig Wert für alle Bezugsgruppen des Familienunternehmens zu schaffen. Die Auswahl der Wertsteigerungsstrategien berücksichtigt deshalb - sowohl die finanziellen als auch die nichtfinanziellen Ziele der Unternehmerfamilie - - sowohl die Interessen der Familienaktionäre als auch der Kunden, Mitarbeitenden und der Öffentlichkeit - - sowohl die besonderen Ressourcen als auch die Restriktionen, die sich durch das Engagement der Unternehmerfamilie für das Unternehmen ergeben - - sowohl die dem Unternehmen offenstehenden Nutzenpotentiale als auch Möglichkeiten zu ihrer Ausschöpfung. Potentialorientierte Familyness setzt bei den Stärken von Familienunternehmen an. Im Zentrum steht die Schaffung von Synergien zwischen Familie und Unternehmen. Das Buch zeigt auf, wie Familienunternehmen innovative oder bisher vernachlässigte Nutzenpotentiale aufspüren und neue Wertsteigerungsmöglichkeiten realisieren können. Grundlage dafür bildet eine systematische Analyse der Familyness, das heisst der besonderen Ressourcen, die sich aus der Konstellation des Familienunternehmens ergeben können. Die Autoren illustrieren ihr Konzept mit zahlreichen Fallstudien und können sich dabei auf eigene Forschungsergebnisse sowie Praxiserfahrungen im Umgang mit Familienunternehmen stützen.
    02 - Monographie
  • Vorschaubild
    Publikation
    The Leader's Dilemma - How to build an empowered and adaptive Organization without losing Control
    (Wiley, 12.04.2011) Hope, Jeremy; Bunce, Peter; Röösli, Franz
    Many leaders realize that in todays economy it will no longer be the smart highly paid people in the corporate center that drive success. Instead it will come from harnessing the knowledge and creativity of all their people, especially those that work at the interface between the organization and its customers. They also know that their budgetdriven management processes are too slow, rigid and expensive and encourage the wrong behaviour. But business leaders are on the horns of a dilemma. How do they empower their people and adapt to change without losing control? This book is about rethinking how we manage organizations in a postindustrial, post credit crunch world where innovative management models represent the only remaining source of sustainable competitive advantage. Above all The Leaders Dilemma is about learning how to change business based on best practice and innovation drawn from leaders worldwide who have built and managed successful organizations. "Every executive will have already had to face the wellknown dilemma between trust and control. Based on the principles described, the authors succeed in finding a way out of this dilemma. Supported by concrete practical examples, these twelve principles add up to an integral management model which encompasses employee engagement, efficiency and innovation intelligently." Philippe Hertig, Managing Partner, Egon Zehnder International (Switzerland) "As Albert Einstein once accurately stated, problems can never be solved using the same approach as that out of which they came. The management approach in The Leaders Dilemma is not subject to this unconscious, but very frequent mistake. It shows an entirely new approach on leadership and management, which regards organizations as living systems." Erich Harsch, CEO, dm drogeriemarkt "Executives are increasingly recognizing that the traditional model by which they manage their organizations is obsolete and counterproductive. In The Leaders Dilemma, Hope, Bunce and Röösli radically redefine the core principles of management including accountability, goals, rewards, planning and coordination to bring management into the 21st century." Dr Jules Goddard, Research Fellow, MLab, London Business School "In a dozen clear principles, The Leaders Dilemma codifies a rethink of the conventional management model. The books approach should be studied by any company aiming to survive and thrive in a transforming business landscape." Vineet Nayar, CEO of HCL Technologies and author of Employees First, Customers Second
    02 - Monographie
  • Vorschaubild
    Publikation
    How Much and What Kind of Entrepreneurial Orientation is Needed for Family Business Continuity?
    (Edward Elgar, 01.07.2010) Sieger, Philipp; Mühlebach, Corinne; Zellweger, Thomas M.; Nordqvist, Mattias; Zellweger, Thomas M.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Aus der Pole Position in den Aufschwung
    (Colliers International, 2011) Marbacher, Josef
    99 - Sonstiges