Hochschule für Wirtschaft FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/60

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 10
  • Vorschaubild
    Publikation
    Epilogue. Bridging past to future - small analogy of economic crises
    (Springer Cham, 2024) Schulte, Volker; Köhle, Ivan; Verkuil, Arie Hans
    The article describes economic crises from Diocletian, to pre-modern and modern crises during industrialization and the way to find out of it.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Finanzmanagement
    (Orell Füssli, 2020) Blattner, Matthias; Hugentobler, Walter; Köhle, Ivan; Schmid, Fabian; Schaufelbühl, Karl; Hugentobler, Walter; Blattner, Matthias
    Das Lehrbuch «Integrale Betriebswirtschaftslehre» richtet sich an Studierende der Betriebswirtschaftslehre von Fachhochschulen und Höheren Fachschulen. Es beschreibt alle wichtigen Funktionsbereiche der Unternehmung. Neu sind die Funktionsbereiche Digitalisierung und Kommunikation hinzugekommen. Alle übrigen sind aktualisiert und teilweise erweitert. Den Kern des Lehrbuchs bilden das Management-Modell «Integrales Management» und damit der St. Galler Systemansatz. Es vermittelt eine ganzheitliche Sicht auf das Thema Unternehmungsführung, liefert ein Leergerüst, in welches betriebswirtschaftliches Wissen eingeordnet werden kann und zeigt damit die relevanten Zusammenhänge auf. Es entsteht ein Ordnungssystem, das den Erwerb neuen Wissens erleichtert und mit vorhandenem vernetzen lässt.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Concept and impact of an integrated approach to entrepreneurship in higher education
    (2023) Birkenmeier, Beat; Köhle, Ivan; Moreira, Fernando; Jayantilal, Shital
    Studies show that the intention of students at Swiss universities to become an entrepreneur has been showing a positive trend since 2013 resulting in a 18,8 percent rate in 2021. The first part of this paper documents the analysis of how the business faculties of the nine Universities of Applied Sciences belonging to the Swissuniversities Association take up the topic of entrepreneurship in their Bachelor- and Master-degree programs. This part is based on an analysis of publicly accessible module descriptions of the business administration curricula. The results show that three patterns can be recognized. Firstly, a group of universities that explicitly take up entrepreneurship as a focus subject in their curricula. Secondly, a group that deals with the topic in conjunction with the topic of "innovation". And thirdly, a group of universities that do not address the topic at all in their curricula. The second part presents the case study of the "Entrepreneurship Pyramid" which is an Integrated Concept implemented at the School of Business of the University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (FHNW) which belongs to the first group of universities mentioned above. The concept divides the entrepreneurship education into four levels. At the lowest level, there are compulsory courses for all students in the bachelor's degree programs. The next two levels are optional specializations in bachelor's and master's courses, the latter of which can already lead to founding a company. On the fourth level, there are other, mostly post-graduate offers. For this purpose, the School of Business of FHNW has built up a network within a regional ecosystem, which supports graduates in their entrepreneurial activities even after completing their studies. Start-up competitions, financing and coaching are offered in cooperation with state institutions, associations, and private companies. This part includes the results of a study which analysed how large the number of startups founded by graduates from the School of Business of FHNW is.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Framing. Wer das grosse Ganze sieht, trifft bessere Entscheidungen
    (Verlag Vertieftes Lernen, 2019) Müller, Thomas; Mühlhäuser, Andreas; Hugentobler, Walter; Köhle, Ivan; Legena, Valeria
    Framing ist grundsätzlich eine nützliche Denkstrategie. Es hilft uns dabei, Informationen zu verorten und rasche Urteile und Entscheidungen zu fällen. In welchem Rahmen (Frame) uns diese Informationen aber präsentiert werden, hat Auswirkungen auf unsere Entscheidungen. Konkret können Frames dazu führen, dass wir uns von nicht rationalen Kriterien in unserer Entscheidungsfindung leiten lassen. Ein wirksames Gegenmittel gegen irrationale Frames ist, den Entscheidungsrahmen grösser zu machen.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    7 Schlüssel Modell
    (Quergründer, 01.06.2016) Meyer, Rolf; Meyer, Mona; Meyer, Rolf; Köhle, Ivan
    7 Schlüssel Modell zur Entwicklung von Geschäftsideen. Eigenes Modell
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Die Bedeutung von Entrepreneurship
    (Quergründer, 01.06.2016) Meyer, Rolf; Köhle, Ivan; Meyer, Mona; Meyer, Rolf; Köhle, Ivan; Meyer, Mona
    Volkswirtschaftliche, individuelle und hochschulinterne Bedeutung von Entrepreneurship
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Entrepreneurship in Lehre und Praxis
    (Quergründer, 01.06.2016) Meyer, Rolf; Köhle, Ivan; Meyer, Rolf; Köhle, Ivan
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Exklusive Einblicke in die Startup Szene Schweiz. Eindrückliche Ergebnisse und nützliche Tipps aus verschiedenen Branchen
    (Quergründer, 01.06.2016) Meyer, Mona; Köhle, Ivan
    Einblicke in ausgewählte Aspekte von Startups in der Schweiz.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Bewertung von Geschäftsideen
    (Quergründer, 01.06.2016) Meyer, Rolf; Köhle, Ivan
    Evaluation von Geschäftsideen mit einer Checkliste anhand des 7 Schlüssel Modells
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Case Studies. Spannende Einblicke in innovative Unternehmen und Start-ups
    (Quergründer, 01.06.2016) Meyer, Rolf; Meyer, Mona; Köhle, Ivan
    17 Case Studies von innovativen Startups in der Schweiz.
    03 - Sammelband