Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/1
Listen
2 Ergebnisse
Bereich: Suchergebnisse
Publikation Identification of Training Topics for the Improvement of the Relevant Cognitive Skills of Technical Operators in the Railway Domain(2019) Nisoli, GiulioTechnical operators in the railway domain are experts responsible for the supervisory control of the railway power grid as well as of the railway tunnels. The technical systems used to master these demanding tasks are constantly increasing in their degree of automation. It becomes therefore difficult for technical operators to maintain the control over the technical systems and the processes of their job. In particular, the operators must have the necessary experience and knowledge in dealing with a malfunction situation or unexpected event. For this reason, it is of growing importance that the skills relevant for the execution of the job are maintained and further developed beyond the basic training they receive, where they are educated in respect of technical knowledge and the work with guidelines. Training methods aimed at improving the cognitive skills needed by technical operators are still missing and must be developed. Goals of the present study were to identify which are the relevant cognitive skills of technical operators in the railway domain and to define which topics should be addressed by the training of these skills. Observational interviews were conducted in order to identify the main tasks and the organization of the work of technical operators as well as the technical systems used for the execution of their job. Based on this analysis, the most demanding tasks of technical operators could be identified and described. The cognitive skills involved in the execution of these tasks are those, which need to be trained. In order to identify and analyze these cognitive skills a cognitive task analysis (CTA) was developed. CTA specifically aims at identifying the cognitive skills that employees implement when performing their own tasks. The identified cognitive skills of technical operators were summarized and grouped in training topics. For every training topic, specific goals were defined. The goals regard the three main categories; knowledge, skills and attitude to be trained in every training topic. Based on the results of this study, it is possible to develop specific training methods to train the relevant cognitive skills of the technical operators.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Identification of Training Topics for the Improvement of the Relevant Cognitive Skills of Technical Operators in the Railway Domain(12.12.2019) Nisoli, GiulioTechnische Operateure im Bahnbetrieb sind Experten, die für die Überwachung des Bahnstromnetzes und der Bahntunnel verantwortlich sind. Für die Ausführung dieser komplexen Tätigkeit ist es zentral, dass sie über die notwendige Expertise verfügen, nicht nur, um die Ausführung der eigenen Tätigkeit unter normalen Bedingungen zu beherrschen, sondern auch, um angemessen auf unerwartete Ereignisse reagieren zu können. Dafür müssen die technischen Operateure über die Grundausbildung, während der sie in Bezug auf technisches Wissen und die Arbeit mit Richtlinien geschult werden, hinaus weitergebildet werden. Trainingsmethoden zur Verbesserung der von technischen Operateuren benötigten kognitiven Fähigkeiten fehlen in der Schweiz bislang. In einem Forschungsprojekt wurde zusammen mit einem Schweizer Bahnunternehmen untersucht, welche kognitiven Fähigkeiten die Operateure für die Ausführung ihrer Arbeit im Normal- und im Störungsfall benötigen und wie diese erworben und trainiert werden können. Um die Aufgaben der technischen Operateure zu beschreiben, wurden Beobachtungsinterviews durchgeführt. Weiter wurde eine «Cognitive Task Analysis» realisiert, die darauf abzielte, diejenigen kognitiven Fähigkeiten zu identifizieren, die die Operateure für die Erfüllung ihrer Aufgaben benötigen. Diese Fähigkeiten wurden nach Trainingsthemen (z.B. Kommunikation, Aufbau mentaler Modelle, Teamwork) gruppiert. Zusätzlich wurden für jedes Trainingsthema spezifische Ziele für die Bereiche Wissen (z.B. die technischen Operateure sollen wissen, welche Aspekte berücksichtigt werden müssen, um gut zu kommunizieren), Fertigkeiten (z.B. die technischen Operateure sollen tatsächlich gut kommunizieren können) und Haltung (z.B. die technischen Operateure sollen überzeugt sein, dass eine gute Kommunikation wichtig ist) definiert. Basierend auf den Ergebnissen der Studie können konkrete Trainingsmethoden entwickelt werden, um diese Ziele zu erreichen und so die relevanten kognitiven Fähigkeiten der technischen Operateure angemessen zu trainieren.06 - Präsentation