Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
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Publikation Should I Stay, or Should I Go?Job Satisfaction as a Moderating Factor between Outcome Expectations and Entrepreneurial Intention among Academics(Springer, 2021) Bläse, Richard; Schneider, Noemi; Liebig, BrigitteBoth psychological and entrepreneurship research emphasize the pivotal role of job satisfaction in the process of entrepreneurial career decisions. In fact, a co-relationship between entrepreneurial intention, job satisfaction, and organizational commitment was demonstrated recently. Prior research operationalized entrepreneurial careers as an escape from poor work environments; thus, there is a lack of understanding regarding how job-satisfaction and outcome expectations can motivate and trigger academic entrepreneurship within and related to the environment of universities (e.g., spin-off activities). In this study, drawing on Social Cognitive Career Theory delineated by Lent and colleagues and the concept of entrepreneurial intention, we addressed the role of job satisfaction as a moderating factor between outcome expectations and entrepreneurial intention. Furthermore, we examined to what extent (a) entrepreneurial intention and (b) spin-off intention are determined by certain outcome expectations and perceived behavioral control. This paper purports to study academic researchers in specialized and non-technical fields and builds on a survey of 593 academic researchers at Swiss Universities of Applied Science (UAS). Supporting our hypothesis, we showed that outcome expectations are a significant predictor for entrepreneurial intentions, in general, and spin-off intentions, in particular. Finally, a multi-group analysis corroborated that job dissatisfaction partly operates as a motivational factor in entrepreneurial transition and interactions with entrepreneurial outcome expectations. In conclusion, the concept of job satisfaction and the theoretical approach of Social Cognitive Career Theory seems to be relevant to study and to encourage academic entrepreneurship as career decisions of the academic researchers.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Conditions for spin-offs at Swiss Universities of Applied Sciences(2019) Morandi, Pietro; Bläse, Richard; Schneider, Noemi; Liebig, Brigitte06 - PräsentationPublikation Should I Stay or Should I go? Job Satisfaction as a Moderating Factor between Perceived Entrepreneurial Utility and Entrepreneurial Intentions among Scientists(2019) Schneider, Noemi; Bläse, Richard; Liebig, Brigitte06 - PräsentationPublikation Entrepreneurial Climate at Swiss Universities of Applied Sciences. A Comparative Perspective of Science and Humanities(2019) Schneider, Noemi; Liebig, Brigitte06 - PräsentationPublikation To whom it may concern? Gründungsförderung und Gleichstellung an Schweizer Fachhochschulen(10/2019) Liebig, Brigitte; Schneider, NoemiIm Zuge der Reformen des Hochschulwesens gewinnt die Förderung von wissenschaftsbasierten Gründungen an Bedeutung. Erste Erhebungen zur Schweiz zeigen jedoch, dass Akademikerinnen deutlich seltener ausgründen als Akademiker. Das als „Leaky Pipeline“ bezeichnete Phänomen ist auch im Bereich von Gründungsaktivitäten an Schweizer Fachhochschulen deutlich erkennbar. Anschließend an Perspektiven der Gender- und Hochschulforschung beleuchtet der Beitrag zentrale Voraussetzungen für Gründungsaktivitäten von Frauen an Schweizer Fachhochschulen. Empirische Grundlage bilden eine schriftliche Umfrage aus den Jahren 2017/18 an öffentlich-rechtlichen Fachhochschulen der Schweiz sowie Interviews mit Gleichstellungsbeauftragten und Gründungszentren dieser Hochschulen. Die Ergebnisse zeigen nicht nur, dass Wissenschaftlerinnen kaum als Zielgruppen der Gründungsförderung an Fachhochschulen erkannt werden, sondern dass auch kaum spezifische Unterstützungsmaßnahmen für Frauen existieren. Dabei ist das Bewusstsein für den Gender Gap im Bereich Gründen bis jetzt gering – dies gilt gleichermaßen für Gründungsverantwortliche wie für Gleichstellungs- und Diversitätsbeauftragte der Hochschulen.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift