Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/1

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 3 von 3
  • Publikation
    Conditions for spin-off creation at Swiss universities of applied sciences - a gender sensitive approach
    (Emerald, 22.06.2021) Blaese, Richard; Liebig, Brigitte; Schneider, Noemi
    Purpose The promotion of research-based entrepreneurship is considered a crucial task for universities and policymakers in many Western countries. Research has shown that the university environment plays a decisive role in the spin-off activities of researchers. Although the number of science-based spin-offs has increased in recent years, women are still an exception when it comes to developing spin-off ventures. In turn, there is a lack of knowledge regarding the university environment that supports entrepreneurship from a gender perspective. Design/methodology/approach Based on the theoretical framework of the “Entrepreneurial University,” this contribution examines the formal and informal conditions for academic entrepreneurship using the example of Swiss universities of applied sciences (UAS). Based on a cross-sectional dataset of 1,551 researchers from various disciplines who were surveyed in 2019, linear regressions and logistic regression models were used to test gender-specific differences in the perception of organizational conditions concerning the entrepreneurial exploitation of research. Findings The results demonstrated significant differences in the perception of formal and informal conditions in higher education. First, they show gender differences in the perception of informal entrepreneurial support in universities; in particular, female researchers received less informal support for spin-off projects. For example, women hardly viewed commercial use of research and development knowledge as a career option and considered the existence of entrepreneurial role models at universities to be low. Second, further analyses highlighted that also formal support offerings were less known among female researchers. Originality/value The study highlights organizational barriers for female researchers regarding the development of spin-off creation at UAS, including the different formal and informal conditions for female academics in comparison to their male counterparts.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Female academic entrepreneurship at Swiss universities
    (08.12.2021) Liebig, Brigitte
    Female academics are still rarely involved in the commercialization of knowledge from research & development at universities, both internationally and in Switzer-land. The presentation informs about current inititiaves to foster female spin-off intentions and activities at Swiss Universities.
    06 - Präsentation
  • Vorschaubild
    Publikation
    Das Team im Gründungsprozess
    (12.09.2019) Rohner, Kim
    Die vorliegende Arbeit untersucht, welchen Herausforderungen Gründungs-Teams im Hochschulkontext begegnen sowie Prozesse der Teambildung und -entwicklung. Zur Analyse wurden 14 Interviews mit Gründerinnen und Gründer von Spin-offs und Startups durchgeführt und anhand der inhaltlich strukturierenden qualitativen Inhaltsanalyse (ISQI) nach Kuckartz (2016) analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass Gründungs-Teams verschiedenen teamexternen und -internen Herausforderungen begegnen. Hauptherausforderungen für Gründungs-Teams sind fehlende finanzielle und zeitliche Ressourcen, wenig Knowhow in steuerlichen und rechtlichen Angelegenheiten, die Rekrutierung von gutem Personal sowie die Vereinbarung von Familie und Beruf. Zudem wird die Kommunikation im Team als sehr wichtig eingeschätzt und Konflikte auf Grund unterschiedlichen Interessen und Perspektiven als positiv bewertet. Des weiteren konnte gezeigt werden, dass sich Gründungs-Teams primär auf Grund von sich ergänzenden Kompetenzen aussuchen. Bezüglich der Teamentwicklung lassen sich drei Phasen erkennen, welche durch externe Faktoren und entlang dem Wachstum des Spin-offs bzw. Startups beeinflusst werden.
    11 - Studentische Arbeit