Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/11

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 17
  • Vorschaubild
    Publikation
    Imagine
    (Christoph Merian Verlag, 2019) Langkilde, Kirsten
    03 - Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Ortszeit
    (Christoph Merian Verlag, 2014) Langkilde, Kirsten
    03 - Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Media Labs – Medienlabore als gestalterische Experimentier- und Forschungsräume
    (Christoph Merian Verlag, 2017) Mareis, Claudia; Allen, Jamie; Langkilde, Kirsten
    The contribution deals with ongoing research projects and methods being employed at the Academy of Art and Design’s Critical Media Lab and puts them into the context of current Media-Lab discussions such as the recently launched initiative “What’s a Media Lab” by Darren Wershler, Jussi Parikka and Lori Emerson, or the recently published book “New Laboratories” (De Gruyter 2016) by Charlotte Klonk of the BWG Cluster of Excellence in Berlin. These discourses at the interface of scholarly, scientific-technical and, above all, artistic research, focus, on the one hand, on situated practices and methods of experimentation and, on the other, address the hybridization and problematization of disciplinary and institutional knowledge and production spaces.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Cocreate. Sicherheit und Singularität
    (Christoph Merian Verlag, 2018) van der Meulen, Nicolaj; Wiesel, Jörg; Langkilde, Kirsten
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Learning Lab Arts and Design: Re-Processing the Future of Art and Design Education
    (Christoph Merian Verlag, 2019) King, Dorothée; Langkilde, Kirsten
    In this article I reflect on changes of learning in art and design as shifts in methods and cultural practices. I link an historical overview of learning processes to contemporary art and design making to identify methods of research and teaching for the Learning Lab Arts and Design (LLAD). Western art academies supported learning as imitating aesthetic standards. Learning design in guild systems combined knowledge transfer and the invention of new products for changing societies. Later, learning in art and design schools moved away from pre-set métiers and media. It came to refer to individual creativity and transformation, a way to protest or express an attitude. In the 80s, learning art becomes a practice with focus on process, not outcome. In 2019, I propose that LLAD approaches the processes of art and design making as multifaceted practices of learning within digital and virtual learning environments. Learning is to be situated in various activities: imagining, repeating, improvising, documenting, researching, prototyping, playing, simulating or transforming.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Ortszeit. Aufzeichnungen der Hochschule für Gestaltung und Kunst
    (Christoph Merian Verlag, 2014) Langkilde, Kirsten
    02 - Monographie
  • Publikation
    Impact
    (Christoph Merian Verlag, 2015) Langkilde, Kirsten
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Poetry of the real
    (Christoph Merian Verlag, 2016) Langkilde, Kirsten
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Archives - Values - Futures
    (Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, 2018) Langkilde, Kirsten
    03 - Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Ankommen und Zusammenwachsen
    (Christoph Merian Verlag, 06/2018) Lurk, Tabea; Langkilde, Kirsten
    Der Beitrag reflektiert die vergangenen drei Jahre, die seit der (Wieder-)Eröffnung der Mediathek auf dem Campus der Künste vergangen sind. Er wird überlegt, wohin die Reise führt und welche Herausforderungen und Chancen die nächsten Jahre mit sich bringen (werden). Da mir die Glaskugel der Zukunft unzugänglich ist, bleibt aus aktuellen Tendenzen und Rahmenbedingungen zu extrapolieren. Der Aufruf «imagine» – stell Dir vor – scheint da sehr gut geeignet, denn tatsächlich ist es etwas Vorstellungskraft nötig, um zu imaginieren, wie eine Zukunft zwischen SLSP – Swiss Library Service Plattform, dem künftigen System für wissenschaftliche Bibliotheken, und den Dynamiken der Wissensgesellschaft aussehen könnte; welche Effekte der «digital divide» auf die Wissensbildung hat und wie wir von der Agilität viraler Publikations- und Archivierungsformen, die vielerorts zu beobachten sind, profitieren können. Der Text liefert keine Antworten, aber er lädt zum mit- und weiterdenken ein.
    04A - Beitrag Sammelband