Pavanello, Agnese

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Pavanello
Vorname
Agnese
Name
Pavanello, Agnese

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 17
  • Publikation
    A Flemish Venus in Milan: Gaspar van Weerbeke’s Missa O Venus bant
    (Cambridge University Press, 09/2019) Pavanello, Agnese [in: Early Music History]
    The mass O Venus bant by Gaspar van Weerbeke enjoyed notable fame and diffusion, as shown by the considerable number of surviving copies. This study formulates a new hypothesis about the origin of the mass. An examination of the transmission of the mass suggests a new scenario for its composition in Milan in connection with a major political event: the alliance of the Duchy of Milan and the Duchy of Savoy with Charles the Bold in 1475. The choice of a Flemish cantus firmus is thus linked to a specific occasion related to the region in which the melody originated. Since some compositional elements can be read as intentional references to the L’Homme armé tradition, the specific context proposed for the performance of the polyphonic cycle seems particularly plausible because it can be linked to the court of Burgundy both in terms of historical and political events, as well as on the compositional and symbolic level. Finally, the possibility that Gaspar van Weerbeke was the initiator of the musical tradition of polyphonic settings of the chanson O Venus bant is explored.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Motet Cycles between Devotion and Liturgy
    (Schwabe, 2019) Filippi, Daniele; Pavanello, Agnese
    This book explores the corpus of motet cycles composed and disseminated in manuscript and printed sources of polyphony c.1470–c.1510 (including, but not limited to, the motetti missales). The different chapters investigate issues of textual and musical design, function, and performance, at the same time illuminating the rich devotional and cultural context in which this fascinating repertory flourished.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Codici per cantare. I Libroni del Duomo nella Milano sforzesca Con un Catalogo dei Libroni a cura di Cristina Cassia
    (Libreria Italiana Editrice, 2019) Filippi, Daniele; Pavanello, Agnese
    I Libroni preparati per la cappella musicale del Duomo sotto la direzione di Franchino Gaffurio sono fra le più preziose testimonianze della vita culturale a Milano fra Quattro e Cinquecento. Imponenti per dimensioni, seppur non esteticamente ricercati, i manoscritti tramandano il variegato repertorio di polifonia che risuonò fra le arcate della cattedrale ancora in cantiere in un periodo particolare e decisivo nella storia della città. Gli anni, infatti, in cui il maestro di cappella Gaffurio (in carica dal 1484) allestisce i quattro Libroni, includendovi composizioni per la messa e i vespri di autori come Compère, Weerbeke, Josquin e Isaac, oltre alle proprie, sono quelli dell’ascesa di Ludovico il Moro, della sua drammatica caduta e poi del primo dominio francese sul ducato di Milano. Gli anni, insomma, che chiudono l’epoca e l’epopea dei Visconti e degli Sforza (a prescindere dalle successive effimere restaurazioni) e riconfigurano il destino della città su orizzonti geopolitici diversi. Il presente volume raccoglie, come in un polittico, una serie di studi dedicati ai Libroni e organizzati in due pannelli: il primo di carattere interdisciplinare (con interventi sul contesto culturale, sociale e liturgico nella Milano del tempo), il secondo di taglio specificamente musicologico (con approfondimenti sul repertorio dei Libroni, dai motetti missales alle composizioni per l’Ufficio). Completa l’opera un nuovo Catalogo dei Libroni, che si propone come punto di riferimento per ogni futura esplorazione dei manoscritti gaffuriani.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    Weerbeke's Stylistic Repertoire: New Insights from the Marian Motets
    (Brepols, 2019) Pavanello, Agnese; Lindmayr-Brandl, Andrea; Kolb, Paul [in: Gaspar van Weerbeke. New Perspectives on his Life and Music]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Noch ein Porträt von Du Fay? Eine postilla zu Martin Le Francs "Le Champion des Dames" (F-Pn, ms. francais 12476)
    (Schwabe, 2019) Pavanello, Agnese; Kirnbauer, Martin [in: Beredte Musik. Konversationen zum 80. Geburtstag von Wulf Arlt]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Praying to Mary: Another Look at Gaspar van Weerbeke’s Marian Motetti missales
    (Schwabe, 2019) Pavanello, Agnese; Filippi, Daniele; Pavanello, Agnese [in: Motet Cycles between Devotion and Liturgy]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Motet Cycles Database
    (2018) Pavanello, Agnese; Filippi, Daniele; Cassia, Cristina [in: Motet Cycles Database]
    The database aims at mapping the repertory of polyphonic motet cycles of the period c.1470-c.1510, based on the characteristics of the repertory itself and on the specific modalities of its transmission. See the Welcome Page of http://www.motetcycles.ch/
    10 - Elektronische-/ Webpublikation
  • Publikation
    Giuseppe Tartini
    (Istituto dell'Enciclopedia Italiana, 2018) Pavanello, Agnese; Cappelletto, Sandro [in: Il contributo italiano alla storia del pensiero]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Fortuna on the dolphin. Notes on an iconographic motif in Capella Sistina 14 and 51
    (Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, 2017) Pavanello, Agnese [in: Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis]
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Introduction to "Motet cycles (c. 1470-c. 1510): Compositional design, performance, and cultural context guest
    (Brepols, 2017) Pavanello, Agnese [in: Journal of the Alamire Foundation]
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift