Kaufmann, Kaspar

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Kaufmann
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Kaspar
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Kaufmann, Kaspar

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  • Publikation
    Social Robots: Development and Evaluation of a Human-Centered Application Scenario
    (Springer Nature, 2019) Schulze, Hartmut; Kaufmann, Kaspar; Ziakas, Eleni; Catanzariti, Marco; Stoppa, Giancarlo; Burkhard, Roger; Tanner, Alexandra; Ahram, Tareq; Taiar, Redha; Colson, Serge; Choplin, Arnaud [in: Human Interaction and Emerging Technologies. IHIET 2019]
    This study aimed to develop and evaluate an application scenario for the use of a social robot, following a human-centered design approach. The social robot, which assisted the reception desk staff of a hotel by answering simple, repetitive and time-consuming questions (e.g. parking information, directions), was perceived predominantly positive by employees and guests of the hotel. However, the results suggested that to effectively reduce the employees’ workload and to provide a reliable source of information for the guest, the robot had to work on a high level of autonomy and technological stability. Additionally, the use of a social robot may estrange guests and employees alike, as they prefer human interaction or are fearful of job loss, respectively. An early inclusion of the employees in the design process has shown to reduce fears and increase acceptance towards the social robot and its integration into the workforce.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Fussgängererkennung im virtuellen Raum
    (14.09.2017) Kaufmann, Kaspar
    Fortschritte im Bereich der virtuellen Realität lassen heutzutage das Simulieren von reali-tätsnahen und immersiven Verkehrsszenarien zu. Für die Fussgängersicherheit bedeutet dies eine gefahrenlose und kostengünstige Methode, um die Fussgängererkennung im Strassen-verkehr zu untersuchen. Dazu wurde im Rahmen dieser Arbeit ein Fahrsimulator gestaltet und für die Zwecke einer Reaktionszeitstudie eigesetzt. Die Studie überprüfte die Annahmen, dass ein VR-Display einem herkömmlichen Monitor bei der Fussgängererkennung überlegen ist und dass Fussgänger am Tag schneller als in der Nacht erkannt werden. Für die Daten-auswertung wurden 32 Probanden berücksichtigt. Die Ergebnisse lassen einer Verifizierung beider Annahmen zu. Daraus können für den verwendeten Verkehrssimulator positive Schlüsse gezogen werden. Die Implikationen für die VR-Technologie sind trotz hoffungsvoller Studienresultate weniger eindeutig. Insbesondere die Simulatorkrankheit scheint weiterhin eine Einschränkung darzustellen.
    11 - Studentische Arbeit