Boser Hofmann, Lukas
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Vorname
Name
Suchergebnisse
National literacies in education
2023, Fox, Stephanie, Boser Hofmann, Lukas
This edited volume provides an international overview of research on nationalism in education. In light of emerging neo-nationalism and national answers to global challenges, the book contributes to a growing and desperately needed discussion on how we can understand and deal with the involvement of education in phenomena of nations and nationalisms in school, curriculum, theory and research. In this book, internationally renowned scholars as well as doctoral students and postdocs from Asia, Europe, America, and Australia show how the history of education can theoretically and empirically deal with the concept(ion)s of nation and nationalism.
Pulverdampf und Kreidestaub. Beiträge zum Verhältnis zwischen Militär und Schule in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert
2016, Boser Hofmann, Lukas, Bühler, Patrick, Hofmann, Michèle, Müller, Philippe
Bildung und Krieg respektive die beiden entsprechenden gesellschaftlichen Institutionen Schule und Militär stehen seit langem in einem gegenseitigen (Spannungs-)Verhältnis. Zwar ist sich heutzutage insbesondere die Pädagogik dieses Verhältnisses kaum mehr bewusst, nichtsdestotrotz ist es, gerade in der Schweiz, wo Vorstellungen von der Untrennbarkeit von Bürger und Soldat, die auch im Ausspruch «die Schweiz hat keine Armee, sie ist eine Armee» ihren Ausdruck findet, lange Zeit das nationale Selbstverständnis charakterisierten, von nicht zu unterschätzender Bedeutung. Der Tagungsband «Pulverdampf und Kreidestaub» versammelt 15 Beiträge, in welchen namhafte Historikerinnen und Historiker aus den Bereichen Militär- und Bildungsgeschichte das vielfältige Beziehungsgefüge von Militär und Schule untersuchen.
Pädagogisierung des „guten Lebens“. Bildungshistorische Perspektiven auf Ambitionen und Dynamiken im 20. Jahrhundert
2020, De Vincenti, Andrea, Grube, Norbert, Boser Hofmann, Lukas, Hofmann, Michèle
Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder
2015, Hofmann, Michèle, Boser Hofmann, Lukas, Bütikofer, Anna, Wannack, Evelyne
School acts and the rise of mass schooling. Education policy in the long nineteenth century
2019, Westberg, Johannes, Boser Hofmann, Lukas, Brühwiler, Ingrid
This book examines school acts in the long nineteenth century, traditionally considered as milestones or landmarks in the process of achieving universal education. Guided by a strong interest in social, cultural, and economic history, the case studies featured in the book rethink the actual value, the impact, and the ostensible purpose of school acts. The thirteen national case studies focus on the manner in which school acts were embedded in their particular historical contexts, offering a comprehensive and multidisciplinary overview of school acts and the role they played in the rise of mass schooling. Drawing together research from countries across the West, the editors and contributors analyse why these acts were passed, as well as their content and impact. This seminal collection will appeal to students and scholars of school acts and the history of mass schooling.
Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder
2015, Hofmann, Michèle, Boser Hofmann, Lukas, Bütikofer, Anna, Wannack, Evelyne
Lehrbuch für Schülerinnen und Schüler von Gymnasien, Fachmittelschulen und Berufsmaturitätsschulen, die sich auf die Berufsfelder Pädagogik und Soziale Arbeit vorbereiten, für Bildungsfachpersonen sowie für Leserinnen und Leser, die sich im Selbststudium mit pädagogischen Fragen auseinandersetzen wollen.