Giovanoli, Claudio

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Giovanoli
Vorname
Claudio
Name
Giovanoli, Claudio

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 21
Lade...
Vorschaubild
Publikation

Agile management in cybersecurity

2023, Asprion, Petra, Giovanoli, Claudio, Scherb, Christopher, Bhat, Sourabha, Gerber, Aurona, Hinkelmann, Knut

Cybersecurity management has emerged as a topic of growing importance on a global scale. Applying traditional management practices to cybersecurity is often too cumbersome and can lead to significant delays. Today's enterprises must be able to adapt to ever-evolving digital threats and act with corresponding agility and flexibility. Agile methods are well suited for projects without a defined scope, duration, tasks, and resources and has been identified as suitable for meeting the management challenges of cybersecurity teams. Based on an in-depth literature review, this study assumed that adopting an agile approach to cybersecurity helps organizations manage cybersecurity effectively. A first prototypical model was developed and evaluated which combines agile methods with cybersecurity functions - based on a recognized reference model.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Cloud service quality model: a cloud service quality model based on customer and provider perceptions for cloud service mediation

2019, Giovanoli, Claudio, Méndez Muñoz, Victor, Ferguson, Donald, Helfert, Markus, Pahl, Claus

The field of cloud service selection tries to support customers in selecting cloud services based on QoS attributes. For considering the right, QoS attributes it is necessary to respect the customers and the providers’ perception. This can be made through a Service Quality Model. Thus, this paper introduces a Cloud Service Quality Model based on a Systematic Literature Review and user interviews as well as providers perceptions.

Lade...
Vorschaubild
Publikation

KMU für die digitale Welt fit machen: Cloud Computing. Wie die «Wolke» das Unternehmen von morgen transformiert

2015-11-12, Gatziu Grivas, Stella, Giovanoli, Claudio

Computing ist definitiv da. Die Cloud wird heute mit Digitalisierung, Agilität und neuen Geschäftsmodellen in Verbindung gebracht. Viel mehr: Sie ist dabei, das Unternehmen von morgen zu transformieren. Transformation findet einerseits im internen IT-Bereich statt. Die IT-Abteilung der Zukunft nimmt unter anderem die Rolle des Service-Brokers ein. Sie muss die Integration und Kollaboration in hybriden Umgebungen managen und die IT-Governance etablieren. Transformation findet anderseits auf der Business-Ebene statt. Dies geschieht nicht nur durch die schnelle Bereitstellung von IT-Mitteln, sondern indem ganze Geschäftsprozesse mit mobilen Anwendungen und vereinfachtem Datenaustausch digitalisiert sowie automatisiert werden. Es entstehen auch völlig neue Business-Prozesse. Verschiedene Branchen zeigen auf, wie kundenorientierte Prozessinnovationen dabei sind, ganze Ecosysteme zu transformieren.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

A Cloud Readiness Assessment Framework

2015, Colicchio, Carlo, Giovanoli, Claudio, Gatziu Grivas, Stella

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Platform-based strategic consulting for digital transformation

2022, Gatziu Grivas, Stella, Giovanoli, Claudio, Grasshoff, Gunnar, Imhof, Denis, Hinkelmann, Knut, Gerber, Aurona

The digital age poses manifold challenges and difficult conditions for all sizes of organizations in all industries. Organizations need to adapt to complex challenges and difficult conditions and to plan and execute their digital transformation strategies. More and more organizations need support by strategic business consulting companies which must be offered in an effective and efficient way so that also small and medium sized companies can profit from it to stay competitive. Our research work focusses on the development of online strategic consulting tools offered as self-services on a web-based platform supporting the definition of digital transformation strategy. The so-called Digital Backpack Assessment (DBA) measures the digital maturity and proposes possible cases for changes. The tool follows the following principles: (1) A holistic approach with focus on the customer orientation, the business models, the organizational excellence, and the operational excellence. (2) An open strategy approach where several stakeholders from the company participate

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Cloud Services aus einer Hand

2017, Gatziu Grivas, Stella, Giovanoli, Claudio, Graf, Manuela

Der Einsatz von Cloud-Lösungen im Zeitalter der digitalen Revolution steigt konstant. Immer mehr Cloud-Angebote drängen auf den Markt und Marktransparenz gewinnt somit immer mehr an Bedeutung. Der Bedarf an Service-Qualität und Service-Vergleichbarkeit sowie an schnellem Service-Bezug und einfacher Service-Kostenabrechnung ist ganz klar gewachsen. Cloud-Onlinemarktplätze als Intermediatoren zwischen Cloud-Anbieter und Cloud-Endkunde schaffen hier Abhilfe und bringen Letzterem einen entscheidenden Mehrwert.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

IT-Management und der Einsatz von Cloud Computing

2015-06-15T00:00:00Z, Gatziu Grivas, Stella, Giovanoli, Claudio

Neben den grossen Unternehmen setzen heute auch mittlere und kleine Unternehmen IT- Managementinstrumente auf immer breiterer Basis ein. Die Erarbeitung der IT-Strategie, das Projektportfoliomanagement, die Definition der IT-Governance oder die Etablierung von IT-Controlling und IT-Service-Management bilden einen festen Bestandteil der heutigen IT-Planung und IT-Steuerung. Parallel dazu intensiviert sich der Einsatz der Cloud, und sie lässt sich nicht mehr von der CIO-Agenda wegdenken. Den Unternehmen wird immer stärker bewusst, dass der effektive und effiziente Cloud-Einsatz nur mit einem etablierten IT-Management möglich ist.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Cloud advisor bot: towards a chatbot to enable efficient cloud assessments

2021, Hofer, Emanuel Lucas, Gatziu Grivas, Stella, Giovanoli, Claudio

Increased consciousness of cloud computing capabilities leads to greater adoption of the cloud. For many businesses, cloud computing represents an attractive cost-saving option for the establishment and maintenance of IT resources. Decision-makers are often confronted with multi-criteria decision issues regarding cloud service and deployment model selection and do not have the required technological and business-related background. This work aimed at developing a conversational decisions advisor in the form of the Cloud Advisor Bot to support complex assessment of cloud needs. The literature review revealed a gap in this domain as there is no pre-existing research in the area of chatbots that support the cloud assessment process. Based on the literature reviews as well as further research, it was investigated which elements needed to be developed in order to implement a prototype of the Cloud Advisor Bot. To achieve this, design science research was applied to iteratively develop the solution. The evaluation has shown that the prototype of the Cloud Advisor Bot can be successfully used in order to conduct an assessment regarding a possible cloud deployment scenario. The paper also proposes further developments in order to improve the solution and make it viable for the future

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Komplett in den Wolken

2016-09-22, Gatziu Grivas, Stella, Giovanoli, Claudio, Grand, Shanti

Die Cloud-Studie der FHNW führt das neue «Cloud Maturity Model» in der Schweiz ein. Dieses erlaubt Schlussfolgerungen bezüglich Auswirkungen des Einsatzes von Cloud-Technologien auf die Unternehmens-IT.

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Der Weg in die Cloud. Einfach gemacht

2015-03-31T00:00:00Z, Giovanoli, Claudio, Gatziu Grivas, Stella, Lammel, Benjamin

Zahlreiche offene Punkte beschäftigen nach wie vor viele Unternehmen, wenn es darum geht, eine eigene Cloud-Strategie zu entwickeln. Bedenken bezüglich Sicherheit, verbunden mit dem notwendigen Vertrauen in einen Dienstleister, haben zur Folge, dass das Business dem Thema Cloud noch skeptisch gegenübersteht. Hilfsdienste sollen den Nutzer zukünftig unterstützen.