Exploring computational music thinking in a workshop setting with primary and secondary school children
Kein Vorschaubild vorhanden
Autor:innen
Lamprou, Anna
Bertschinger, Didier
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
08/2017
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the 9th Audio Mostly: A Conference on Interaction With Sound
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
ACM
Verlagsort / Veranstaltungsort
London
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Motivated by the essential role of music in children’s lives, the potential of sound as sensory modality, and the importance of teaching Computational Thinking, there is great pedagogical potential in the integration of musical and computational thinking into “Computational Music Thinking”. In this paper we report a pilot study exploring research and design approaches in creating learning environments and tools, which stimulate the interest of children and adolescents for both computer science and music in a sustainable way in the context of creative, self-guided activities. For the purposes of the study, two online tools, AgentCubes online, a 3D game design environment, and Ludosonica, an interactive music composition and performance system, were employed in a series of workshops designed for primary and secondary school children. Results from the study generally con rm the pedagogical potential of Computational Music Thinking and point toward promising future research directions.
Schlagwörter
computational music thinking, music education, STEAM education
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
780 - Musik
005 - Computer Programmierung, Programme und Daten
780 - Musik
005 - Computer Programmierung, Programme und Daten
Veranstaltung
12th International Audio Mostly Conference (AM '17)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
24.08.2017
Enddatum der Konferenz
27.08.2017
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
HUG, Daniel, Serge PETRALITO, Sarah HAUSER, Anna LAMPROU, Alexander REPENNING, Didier BERTSCHINGER, Nadine STÜBER und Markus CSLOVJECSEK, 2017. Exploring computational music thinking in a workshop setting with primary and secondary school children. In: Serge PETRALITO (Hrsg.), Proceedings of the 9th Audio Mostly: A Conference on Interaction With Sound. London: ACM. August 2017. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/25514