The End of Playtime? The Time at Kindergarten and School from a Cultural-Theoretical Perspective

Kein Vorschaubild vorhanden
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2018
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
International Dialogues on Education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
5
Ausgabe / Nummer
1
Seiten / Dauer
74-86
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Olaf Beuchling, Reinhard Golz, Erika Hasebe-Ludt
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
This article will, from the point of view of cultural theory, discuss the polarization that is frequently found between playful learning at the kindergarten and serious learning at school. Planning of the time in the German-speaking Swiss kindergarten is strongly influenced by the portent of preparation for school, which is combined with a reputedly vital transition from free playtime to a planned curriculum-orientated learning time within a specific school order, additionally driven by a discourse on time pressure. The question is asked whether this is primarily a matter of “winning time” for education, or whether it is about familiarizing the children with primary school culture as such. The question is asked: What potential for school-learning processes could possibly lie in play? Both school cultures, that of the kindergarten as well as that of the primary school, are viewed as performance practices deeply rooted in historically emerged, different symbolic traditions.
Schlagwörter
school culture, kindergarten culture, play
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
300 - Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
2198-5944
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
WEISSHAUPT, Mark und Elke HILDEBRANDT, 2018. The End of Playtime? The Time at Kindergarten and School from a Cultural-Theoretical Perspective. International Dialogues on Education. 2018. Bd. 5, Nr. 1, S. 74–86. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/26380